Ledare #1.14

Bike Katalogen är årets mastodontproduktion. I runda tal 550 modeller ska tuggas ­igenom och eftersom inga tillverkare släpper ifrån sig några större mängder inform­ation innan EICMA blir det långa och sena dagar mellan den gigantiska mc-mässan och deadline. Du som plöjer varje katalog från pärm till pärm vet också att inga ­texter återanvänds från året innan – allt är helt nyskrivet – varför redaktionen i skrivande stund ­formligen sjuder av aktivitet.  

Katalogen handlar om nyheter, om nya motorcyklar. Men den handlar också om en tillbaka­blick. Dels ska testvinnarartikel och omdömen kring nyligen körda märken och ­modeller ­skrivas, sedan är det ju också så att varje ny hoj måste sättas i en kontext som till mångt och mycket baseras på det som varit. På så sätt blir Katalogen en summering av året som gått. Och på tal om summering, preliminära siffror från McRF visar på en ­ökning av ­antalet sålda motorcyklar under 2013 på 3,7 procent, ­glädjande! 

 

EICMA bjöd på färre nyheter än vanligt och dessutom ingen riktig skräll. Däremot gick det att urskilja två tydliga trender. För det första verkar det som om adventure-boomen börjar klinga av något till förmån för vanliga streethojar. Yamahas MT-modeller ligger i spetsen men även Honda presenterade nya hojar i ­samma  ­kategori. 

För det andra tycks motorcykeltillverkarna nu på allvar börja uppmärksamma trenden med att bygga om hojar. Triumph, som hittills helt verkat bortse ifrån att deras klassiska modeller som Bonneville och Thruxton är en populär plattform att bygga på, gjorde en kovändning på mässan och snudd på skröt vitt och brett om det. Yamaha har återlanserat legenden SR 400, direkt inriktad på ombyggare men framför allt gör BMW med R nineT ett ­ordentligt steg i en ny rikting – inte nog med att den inte främst är byggd för att vara modern och bra, den är dessutom ­anpassad för att enkelt kunna byggas om. Mycket otypiskt för BMW och mycket roligt.

Så, välkommen till Bike Katalogen 2014. Jag hoppas att du ska finna produkten av allt vårt slit riktigt läsvärt och jag önskar dig mycket härligt bläddrande och drömm­ande när vi nu går in några vintermånader. Men vintern går ­ruskigt fort och dessutom avbryts den på mitten av motor­cykelmässan, detta år i Göteborg. Hittar du någon hoj i Katalogen du verkligen gillar bör du pallra dig dit för att klämma lite på den live. I så fall ses vi där.