KTM Duke 125

Hur ska vi kunna rädda återväxten och hur ska vi få yngre personer att välja motorcykel framför bil, wakeboard, mountainbike, tv-spel, dator, klättring och gud vet vad? Den här frågan tampas motorcykelbranschen med just nu.

– Det här är den enskilt största utmaningen för dagens motorcykeltillverkare, hur ska vi kunna attrahera de yngre konsumenterna med våra produkter?
KTM-chefen Stefan Pierer fortsätter:

– Inför framtiden är 125-klassen den viktigaste för oss, det är därför vi nu börjar tillverka coola och prisvärda instegshojar som 125 Duke tillsammans med vår partner Bajaj. Bajajs lägre tillverkningskostnader förstärks av att delarna uteslutande tas från indiska underleverantörer. Kvaliteten ska i sin tur säkras genom KTM:s medverkan och tanken är att 125 Duke ska hålla samma standard som modellerna från Mattighofen. Målsättningen har varit att hålla priset under 3 500 euro (svenskt pris är ej klart i skrivande stund).

 

Exklusiv provkörning. Jag ska snart få äran att sätta tänderna i en av fem förproduktionshojar som har testats hårt under sommaren, men först lite mer om motorn. Faktum är att den lilla oskyldiga maskinen är ett derivat av den vassa 4-taktaren i crossen 250 SX-F. Motorn är snäll och beskedlig i sin nuvarande form men de 125 kubiken kan mycket lätt bli 200 genom att ändra borrning och slag. Ett framtida trimkit har redan testats och KTM avslöjar att det renderar 24 hästar istället för de 15 som annars erbjuds.

Under utvecklingen har Duke 125 även körts med motorn från 250 SX-F. Det enda som behövde ändras för att få in den var grenröret och trottelhuset. Större maskiner är också att vänta, KTM meddelar att en 250-kubikare kommer och att även 300 kubik kan bli aktuellt liksom ännu större maskiner, i princip hela vägen upp till LC4-motorns revir (654 kubik).

Redan vid den första närkontakten känns hojen fullvuxen. Körställningen är rymlig, komfortabel och relativt upprätt. Sadelhöjden är hela 810 millimeter och det finns plats för en passagerare. Att åka tre personer (eller fler) på samma gång är inte aktuellt även om det är mycket populärt i tillverkningslandet.

Den radikalt skulpterade tanken rymmer 11 liter bensin och de räcker långt på den här hojen. Vid hårdkörning är förbrukningen 0,35 liter per mil, i stadstrafik runt 0,3. Du kan med andra ord räkna med en aktionsradie på betydligt mer än 30 mil om du kör någorlunda ekonomiskt.

 

Den lilla motorn väger endast 28 kilo. Ett lätt tryck på startknappen och den surrar snällt igång. Det mekaniska ljudet är påtagligt lågt och konstruktionen känns förtroendeingivande. Motorn är varvvillig, när jag drar den upp mot varvtalsstoppet vid 11 000 sker det utan några som helst protester.

Toppeffekten på 15 hästkrafter sätter sina begränsningar, men tillsammans med vridet på 12 Newton blir fartresurserna hyfsade. Jag såg 125 kilometer i timmen på mätaren (donerad från 690) ett antal gånger.

Kopplingen är lättarbetad och distinkt, även växellådan och den övriga kraftöverföringen imponerar stort. Växlarna glider i en efter en helt utan ansträngning och den valda växeln visas på displayen. Den här välkomna informationen underlättar, inte bara för nybörjare.

Chassit är stabilt och förutsägbart så länge du håller dig inom de gränser som sätts av de relativt smala däcken. 125 Duke styr neutralt och känns i mångt och mycket som en mindre version av storebror 690 Duke. Bromsarna levererade när jag med mina 83 kilo blev tvungen att panikbromsa från 120 ner till stillastående. Motorbromsen är också effektiv tack vare den höga kompressionen.

På det hela taget är KTM 125 Duke en underbar nybörjarhoj. Motorn må vara liten men hjärtat är stort.

 

Plus:
Härlig och modern design. Fin drivlina och bra bromsar. En fullvuxen hoj som tar vara på alla tillåtna möjligheter.

Minus:
Mer motorkraft skulle naturligtvis inte skada, vi fantiserar redan om 200-kubikskitet som blir tillbehör.

Publicerad i Bike nummer 10 2010.
Text: Alan Cathcart
Foto: Manfred Wolf