KTM Adventure R

När KTM lägger till R i slutet av modellbeteckningen rationaliseras sunt förnuft bort och ersätts med racingambitioner – en perplex situation som leder till radikala modeller. Nya KTM Adventure R är inget undantag:
Sadelhöjden på 915 millimeter sätter direkt en gräns för vilka som får följa med på äventyret, jämförelsevis är vanliga Adventure 55 millimeter lägre.

Klarar du hinderövningen väntar en magnifik utsikt från den relativt breda sadeln som duger även till långresan. Körställningen är vilsam samtidigt som den kommer till sin rätt vid aktiv körning: Du sitter upprätt, midjan är smal, det breda styret ger bra kontroll och vindskyddet fungerar bra även i högre motorvägsfarter – utan turbulens. Alla reglage är enkla men lättarbetade och det enda som drar ner intrycket är den alltför spartanska instrumenteringen.

 

Den redan tidigare effektfulla LC8-motorn har uppdaterats för bättre prestanda, samtidigt som den blivit civiliserad: Topplocket är nytt, brännkammaren har optimerats för bättre lågvarvsegenskaper och kanalerna har portats för mer effekt. Kamaxeln är omdesignad, kolvarna lättare och insprutningen omarbetad. Resultatet är en klar förbättring; den tidigare så svårhanterliga insprutningen med tillhörande dåliga lågvarvsegenskaper är ett minne blott. Kvar finns ett mjukt och lättarbetat register – och inte minst: Ännu mer effekt! Med 116 hästkrafter upplevs R-modellen som vildsint och på grus saknas aldrig effekt. Köpare kan även glädjas åt att ventiljusteringkontrollen vid första 100 mil är borttagen och att justeringsintervallen nu är 1500 mil.

 

Fjädringsvägen för Adventure R är fenomenala 265 millimeter både fram och bak och det märks tydligt genom dess följsamhet på vägar av varierande kvalitet. Bromsarna från Brembo fungerar bra på grus, men känns inte lika vassa på asfalt, det är tydligt vart ambitionen för modellen är riktad – ABS som är standard på Adventure lyser med sin frånvaro på denna R-modell.

Modellen kan i slutändan beskrivas som en äkta »Karelin« – en oslagbar bjässe med stort hjärta som imponerar på grus och dåliga vägar.

 

Plus
Effekt i överflöd som går att hantera. Stabilt chassi och lång fjädringsväg. Äventyrare av rang.

Minus
Extremt hög. Fattig instrumentering. Beroendeframkallande.

Publicerad i nummer 7 2009.
Text: Oscar Algott
Bild: Tobias Petersson

Annons

Annons