KTM Adventure 950/990

 

En typisk KTM-tradition är att låta nya modeller visa sin duglighet i tävlingar innan de sätts i produktion.  Därför lät österrikarna racern 950 Rally vinna Paris-Dakar-rallyt innan de använde den som grund för KTM Adventure 950. Enligt KTM var så lite som fem procent unikt för den motorcykel som Fabrizio Meoni vann rallyt med, resterande specifikationer var identiska med den modell som sattes i serieproduktion år 2003.
Den stora nyheten med Adventure 950 var förstås den tvåcylindriga LC8-motorn. KTM hade fram till lanseringen av Adventure 950 varit starkt förknippade med encylindriga motorer och motorcyklar med ganska snäva användningsområden. LC8-motorn är en väldigt kompakt och lätt pjäs som drar starkt från tretusen upp till ungefär sjutusen varv och har rödmarkering vid niotusen. Gången är knappast japanskt mjuk, men heller inte smärtsamt hård, som hos en del av märkets encylindriga motorer, utan andas lagom mycket »racing«. Till årsmodell 2005 var motorn bestyckad med 43-millimeters förgasare och mätte 942 kubikcentimter. Från och med 2006 har den insprutning och 999 kubik. Den sexväxlade lådan har lagom långa och distinkt tydliga lägen mellan växlarna och  den sitter i förbindelse med motorn genom en koppling som aktiveras hydrauliskt och som kräver mycket lite muskelkraft.
För att kunna vinna ökentävlingar med dagsetapper på sjuttio mil har KTM förlitat sig på starka och tillförlitliga motorer. Tyvärr har den senare av dessa egenskaper visat sig svår att omsätta i serieproduktion. Lite för många exemplar av LC8 har haft problem med bensinpump, topplockspacking och vattenpump. En del av dessa latenta haverier har åtgärdats av KTM genom återkallelse, andra är det bäst att se över och förekomma för att inte bli stående mitt ute i sjumilaskogen. Adventure 950/990 finns i två versioner där den med appendix S är mer anpassad för terräng tack vare 35 millimer högre fjädringsväg och tillika högre sadelhöjd och markfrigång. 
Tanken rymmer 22 liter och ger en aktionsradie på ungefär 30 mil. Vill du klara dig i miljöer där det är betydligt glesare mellan bensinpumparna har tillbehörsfirman Touratech en 45-literstank som bara är sex centimeter bredare på varje sida jämfört med originaltanken, vilket ökar aktionsradien till 65 mil. 
Det högresta utseendet kan ge intryck av att Adventure 950/990 kräver både muskelkraft och stor erfarenhet. Så är det nu inte. Chassits tyngdpunkt är väldigt låg och tack vare tankens speciella utformning, som utnyttjar varje skrymsle och vrå, ligger merparten av de 220 fulltankade kilona så lågt att det inte tar många svängar, varken på grus eller asfalt, för att helt glömma det där överväldigande intrycket. På grusväg är det framför allt typen av däck som avgör köregenskaperna. Med enduro- eller crossdäck är det här en motorcykel som knappast har några konkurrenter på det underlaget och med asfaltdäck av typen Michelin Anakee  finns det inte en Fireblade  som kan känna sig säker. Den fullt justerbara fjädringen från WP jämnar på ett snyggt sätt ut alla ojämnheter på grusväg samtidigt som den faktiskt känns tillräckligt fast på asfalt.
Adventure 950/990 är definitivt mycket mer välartad än sitt rykte och utseende.