Kristiansson saknar en miljon för styrning i 125GP VM

I VM gör man allt för att få den förare man vill ha. Alexander Kristiansson är ett eftertraktat byte bland flertalet team. Men härmed dementerar alltså familjen Kristiansson och mentorn Mats Berglund om att Alexander ska vara klar för Matteoni Racing.
 

Matteoni Racing är en av flera team som förhandlar med Alexander Kristiansson om en säsong i 125GP VM 2011. Teamet har tagit sig friheten att anmäla Alexander som förare, trots att inget avtal har träffats.

 

-Matteoni Racing är väldigt intresserade av att Alexander kör för de. Men vi saknar den sista miljonen i en satsning som sträcker sig till fyra miljoner kronor. Teamen jobbar hårt för att få till de förare de själva vill ha. På grund av att Matteoni Racing gick ut med Alexanders namn i den preliminära startlistan fick vi ringa till de andra teamen och förklara, då vi inte vill stänga dörren för de. Men trots att det saknas en miljon tror Matteoni Racing att det vi kommer att hinna ordna med de pengarna under våren och säsongen. Det är tydligen så det går till i VM där det rör sig om stora pengar. Får man inte ihop hela budgeten innan säsongsstart så kör man så långt det räcker och hoppas att det löser sig längs med vägen. Men vi vill inte jobba på det viset. Vi vill köra alla tävlingar och för det krävs att vi får ihop vår budget. Vi har en plan för fem år som vi jobbar efter, så vi vill inte kasta oss in i något hur som helst, säger Mats Berglund, Alexanders heltidsanställde mentor sedan sex månader.

 

Att 17-årige Alexander är en svensk talang utöver det vanliga står klart sedan länge. Efter två framgångsrika säsonger i Red Bull Rookies Cup är skåningen nu redo att ta nästa kliv. Vilket är 125GP VM. Men för att detta ska ske krävs att de sista bitarna faller på plats.

 

-Vi är hoppfulla. Vi förhandlar fortfarande med våra samarbetspartners och självklart letar vi efter nya företag som vill ge sig in i en ny spännande värld, avlsutar Mats.

 

Det är på tiden att vi får in en svensk i GP-racing. Inte sedan Johan Stigefelt körde MotoGP för tio år sedan har vi haft en svensk i dessa sammanhang. För snart 40 år sedan blev Kent Andersson från Göteborg världsmästare i 125GP. Alexander Kristiansson heter skåningen som ska sätta Sverige på GP-racingkartan igen. Frågan kvarstår dock, faller den sista biten på plats i tid?