Koncepthojar från Triumph

Konceptfordon brukar handla om att visa framtidsvisioner och mer eller mindre möjliga tekniska lösningar men det här projektet är för att visa hur man kan byga om sin Triumph enkelt.

– Italien är en av Triumphs viktigaste marknader. Här finns det sedan länge en ombyggar-kultur runt just Triumph. Och det handlar mycket om att kombinera modernt och retro på nyskapande sätt, säger Krister Åkerblom på Triumph Motorcycles AB.

Triumph Scrambler tar redan i bas-versionen ut svängarna rejält vad gäller att flirta med 60-talets off-road stuk. I den här versionen drar man på för fullt. Huvudnumret är det nya 2-1 avgassystemet från Arrow. Hojen har sedan lackats matt svart och försetts med en mängd svart-anodiserade tillbehör – hasplåt, motorbågar, strålkastargaller och fälgar! Däcken är grovmönstrade och som enda färgklick sitter bakfjädring från Öhlins.

Triumph Thruxton är en oblyg flirt med 60-talets café racer-kultur. Avgassystemet är Arrows nya 2-1 system som passar både Bonneville och Thruxton. Vidare har man försett denna Thruxton med Öhlins dämpare och upside-down gaffel. Bromsarna är Brembo 320 mm skivor med radiella dubbelkolvsok fram och Talon skiva bak.

– Det här hojarna är inget man bygger på en eftermiddag, säger Krister Åkerblom och tillägger:
– Men de är fullt möjliga för vem som helst att skapa.