Kolla lufttrycket

Envar som fått punktering har på ett akut sätt noterat lufttryckets betydelse för mc-körningen.
Att luft finns gratis på mackarna betyder dock inte att det är god ekonomi att pumpa tills däcken nästan sprängs.
Max tryck för däcket i fråga står på dess sidvägg. Trycket mäts på kalla däck, att de blir varma vid körning och trycket då ökar ingår i angivelsen och luft ska heller inte släppas ur ett varmt däck.

Max tryck för däcken är inte alltid optimalt. Idén med luft i däck är att utgöra en luftkudde som bär upp hojen. Släpp ut lite luft och däcket blir lite plattare.
Anliggningsytan har ökat och vi har mer gummi i backen att greppa med och slita på. Samtidigt har övergången mellan däckets fria, runda form och dess platta del mot marken fått en skarpare vinkel. Däcket böjs mer; rullar trögare och blir därmed också varmare. Toppfarten sänks och bränsleförbrukningen ökar. Det varmare gummit greppar bättre, upp till överhettningsgränsen, men slits mer.

Då däckets stomme blir mjukare med lägre tryck, ökar dels fjädringskomforten, samt kan däcket kan lättare forma sig efter ojämnheterna och greppa bättre.
Samtidigt ökar tå/häl-slitaget. Detta betyder att däckets mönster slits olika mycket i däckets fram- respektive bakkant.
Vid för lågt tryck kryper däcket lättare på fälgen. Ett slanglöst däck flyttar då den invägda balansen medan ett slangdäck lätt river ventilen från slangen. Däcklås eliminerar dock detta. Vid tillräckligt hög fart med lågt tryck börjar bitar ur slitbanan lossna och däcket havererar. Pumpa i mer luft! Anliggningsytan minskar; mindre gummi att greppa med och slita på.
Vatten har nu kortare väg ut ur däcket genom mönsterskåror som samtidigt är mindre sammanklämda; bättre grepp i regn. Det styvare däcket gör också hojen mer lättsvängd och stabil.


På grus och bana
Går du ifrån det vanliga gatåkat gäller snart andra tumregler.
Grusåkare släpper ut lite luft för att få rätt grepp beroende på underlag och de som kör sporthoj på bana har även de lägre tryck.

Redan när du är ute på favoritvägen kanske du skall ha ett lägre lufttryck än du har på motorvägen på väg dit och därifrån, men få människor varken kan eller vill justera trycket för varenda variation i körning dagen bjuder. Därför är det ofta bäst att följa fabrikantens rekommenderade tryck.

Är du osäker, fråga MC-däckhandlare! Använd alltid ventilhatt!

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: