Kawasakis effektsiffror

Yamaha startade effekthysterin med sina 172 hästkrafter (180 hästkrafter i fart). På mässan i Milano var det tyst kring Kawasaki och Honda som med sina nya superhojar inte ville offentliggöra några siffror innan de var typade. Eller så insåg de att de behövde öka effekten ett par snäpp…

Hursomhelst, Kawasaki anger nu 175 hästkrafter vid 11750 rpm! I fart, med hjälp av övertryck i insuget anger Kawasaki 184 hästkrafter. En bomb!

Vridmomentet anges till 115 Nm vid 9750 rpm.

Torrvikten anges till 170 kilo, medan nya Yamaha R1 uppges väga in på 172 kilo torr. Suzuki GSX-R 1000 som varit måttstock i klassen uppger 164 hästkrafter och 168 kilo.

Hjulbasen för ZX-10R är endast 1385 millimter. Ett ytterst kompakt paket med andra ord, det här är kortare än samtliga 1000-kubikare och de flesta 600-kubikare. Endast Yamaha R6 har kortare hjulbas!

Nu väntar alla på vad Honda har i rockärmen. Kommer de att bryta sitt mönster med nyckelord som ”hanterbar effekt” och istället släppa ett effektmonster?

I mars kommer Bike att köra samtliga 1000-kubikare mot varandra och då kan vi ge dig som läsare riktigt jämförbara siffror på såväl acceleration, toppfart, vikter och hästkrafter.