Kawasaki ZZR 1400 – högfartskungen är tillbaka

ZZR är ett namn som är kopplat till en enda sak – fart. Ända sedan Mr X spöade X2000 på en ZZR1100 har Bikes hjärta klappat lite extra för just ZZR (länk till den artikeln hittar du till höger). Och ser vi till vad Kawasaki utlovar så hänger det gamla rekordet löst (i teorin alltså…).

Nya ZZR handlar väldigt mycket om motorn. Med 4 millimeter längre slaglängd, grövre insug, grövre avgas, uppdaterad ECU, minskade pumpförluster och lättare innanmäte ska de numera 1441 kubiken leverera 210 hästkrafter och, håll i dig, 162,5 Newtonmeter. Med långbenta 1480 millimeter hjulbas, längre sving än tidigare och traction control lär föraren inte ha några större problem att dominera från rödljusen och det relativt korta försprånget på 93 millimeter borgar för ett beteende som inte bara uppmanar till rakt-framåka.

Det är inte bara motorn som är uppdaterad. Ramen är styvare och fjädringen är sportigare satt än hos föregångaren. Nya lättare hjul har minskat den ofjädrade vikten med hela 1,3 kilo vilket ytterligare lär bidra till ett sportigare paket än tidigare. I enlighet med senaste trend har föraren ett antal olika modes att välja mellan, bland annat två olika effektlägen och en trestegs traction control, KTRC, som läser av situationen 200 gånger per sekund för att säkerställa maximalt grepp och säkerhet. Modellen säljs även med ABS, också den uppdaterad från föregående modell.

Missa inte provkörningen i Bike i vinter!

Text: Magnus Wallner