Kawasaki ZZR 600 1990–

 

Det här är en av de hybrider som i början av nittiotalet lanserades som sportmaskin men som sedan åldrades värdigt och blev en trevlig sporttourer. Något lika snabbt i den här klassen får man dock leta efter.
Motorn är en rak fyra med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Faktum är att den är mycket varvvillig och rödmarkeringen börjar uppe vid 14 000. Jämfört med den effekt som finns däruppe var mellanregistret svagt på de första årsmodellerna. Transmissionen hade dessutom ett visst spel som kan vara störande i stadstrafik men det är något man som ägare vänjer sig vid.
För livet ute på landsvägar och – härliga tanke – ute på europeiska motorvägar är motorn en dröm. Effekten är hela 98 hästkrafter.
Eftersom den började livet som en sporthoj är chassit fortfarande sportigt, utan att vara i raceklass. Som alltid har Kawasaki lyckats kombinera stabila högfartsegenskaper med snabb styrning utan att på köpet få nervositet i chassit. För riktigt sportig körning, och då menar vi bana i konkurrens med det värsta som finns idag, blir det snabbt problem med markfrigången. Både ljuddämpare, fotpinnar och centralstöd skrapar i, men det är inte det som är användningsområdet för den här motorcykeln. Det är de fria vidderna utan milbegränsning som är hemvisten för zzr 600. Med mycket rymligt förarutrymme och mycket goda fartresurser hinner man till Sicilien på ett par dar utan att bryta ryggen av sig. Kawasaki införde en rad förändringar 1993 med uppdaterad, lättare ram och smidigare köregenskaper. Samtidigt fick motorn ram air-system som trycker in luft till förgasarnas luftbox vilket ökar motoreffekten med hastigheten. Motorn har internt fått friktionsminskande förändringar, och dessutom gjordes avgassystemet om. Därmed försvann det tidigare kritiserade hålet i mellanvarvsregistret. Dessutom arbetades transmissionsspelet bort.
Plötsligt var det här en av de mest lättkörda hojarna i klassen med en motor som drar rent från botten för att sedan explodera på topp. Motorgången blev samtidigt mycket mjuk, en dröm. Förutom nya instrument kom även förändrad kåpa med mer väderskydd och bekvämare körställning. zzr 600 av den senare generationen är en motorcykel vi rekommenderar för dig som vill köra landsväg och touring men samtidigt vill ha en smidig maskin med hyfsad motor­effekt i alla lägen.