Kawasaki ZZR 1200 2002–2005

 

Ett första ögonkast på nya zzr 1200 och det är svårt att se någon egentlig skillnad mot föregångaren med 1100-motor. Uppenbara skillnader är utformningen av strålkastare och bakljus som det här året blev runda och dubbla, och det både bak och fram.
Den breda dynan med gott om komfortabel plats för passageraren känns också igen, som de utstickande flyglarna i sadelinklädningen där bakre blinkers byggts in.
Motorn bygger på den zzr 1100 som Kawasaki presenterade 1990, och som då och flera år efteråt var marknadens snabbaste motorcykel. Det senaste utförandet av motorn har flera nymodigheter som till exempel aluminiumcylinder med behandlade aluminiumlopp, inte ipressade stålfoder som föregångaren och de flesta motorcyklar har och hade. Kolvarna är samma typ som snabba zx-12r har, med låg friktion och hög livslängd.
För bränsleförsörjningen har den nya motorn fortfarande förgasare, men de matas av två bränslepumpar som parvis förser dem med bränsle.
Ur miljösynpunkt är det intressant att notera att zzr 1200 har dubbla rostfria ljuddämpare utrustade med märkets egna avancerade katalysatorsystem kleen.
Framgaffeln är samma som Kawasaki zrx 1200 och har justerbar fjäderförspänning. Styrvinkeln har gjorts lite brantare än den som zzr 1100 hade, här ändrad från 26,5 grader till 25 med snabbare styrning som resultat.
Beteckningen zzr betyder idag en kombination av sport och touring. Därför har den här modellen ett centralstöd, vilket är en trevlig detalj vid mekning eller om det bara gäller att sträcka och smörja kedjan.
Tanken är nästan lika stor som hos föregångaren och rymmer 23 liter med god aktionsradie som följd.
Det är en fin motor i ett stabilt chassi för hög fart. Vilket måste ses som en nödvändighet när zzr 1200 har en toppfart på extrema 278,8 kilometer i timmen. Vi kallade den (7/02) för en »stark kandidat till titeln bästa högfartstourer«. Det var framförallt den supersköna körställningen under trista transportsträckor som imponerade oss. Styv fjädring gav oss arbete på kurviga vägar. Tyvärr så känns det också att modellen har ett par år på nacken då mycket känns igen från gamlingen zzr 1100.