Kawasaki ZXR 750 –toksnygg Superbike

Gpx 750. Eller vad sade du, tjosan, prosit och god afton? För så är det, GPX kommer aldrig att tillhöra det fräna sällskapet när Kawasakis klassiska modeller träffas över en bägare och ljuger om fornstora dagar. Även om GPX faktiskt säkrade en seger i det pinfärska Superbike 1988 är det ju knappast en hoj man minns som crème de la crème, klämd som den är mellan Top Gun-kändisen GPz och föremålet för dagen, ZXR 750.

Kawasaki ZXR750 lanserades som gathoj till säsongen 1989 och var ju onekligen ett gigantiskt kliv från föregångaren, dessutom med en halv prislapp jämfört med rivalen Honda RC30. Något kantig i aktern men med tidstypiskt dubbla runda strålkastare samt feta slangar (som ingen egentligen visste vad de gjorde för nytta) som gick från maffiga luftintag ned genom tanken.

1990 stod en ZRX-pilot på podiet första gången, Doug Chandler, men först 1993 lyckades Kawasaki säkra mästerskapet med Scott Russell hukandes bakom den låga kåpan. Vi tycker dock att modellen där emellan, alltså J-versionen mellan -91 och -92, är den allra snyggaste eftersom den både hade de slankare linjerna men alltjämt dammsugarslangarna i behåll (de försvann tyvärr till -93).

Några år senare skulle Kawasaki komma att försvara den överviktiga ZX-9R med motiveringen att en gatcykel är bättre om den är tung men tänket fanns redan hos ZXR.
Och naturligtvis fanns det två varianter att välja på. Dels en vanlig gatsnälla med timida 100 hästkrafter och vakuumförgasare samt ett användarvänligt mellanregister. Sedan den raceförberedda versionen som förutom ett extra R hade mums i form av slirkoppling, flatslides, lång etta samt något lägre vikt. Att den vanliga ZXR fick nöja sig med 100 hästar berodde på att Kawasaki anpassade sig efter den förmodat kommande effektbegränsningen i Europa. Den blev som bekant aldrig verklighet och när K-versionen kom 1993 fick den samma effekt som det tidigare krävdes ett R till för – 121 hästkrafter.

Vill du ha en egen och dessutom ett fint exemplar får du vara beredd att leta och vänta. Är det R-modellen som lockar (såklart!) lär det nog också bli aktuellt med ett samtal med banken eftersom ovanlig + eftertraktad = dyr. Men värd det? Absolut!