Kawasaki ZX-6R 2003–

 

Modellen följer filosofin hos sina föregångare. I civilt utförande för landsvägsbruk har -02 och fram till -06 en motor som är på 636 kubik. Den stod för ett helt nytt tänk då. Givetvis är alla fjädringselement fullt justerbara och fjädrar mot en kraftig aluminiumram. Nytt är nytt, men lösningen med fullt digitala mätare var förvirrande och även resten av instrumenteringen lite billig och plastig. Årsmodellen 2007 har gått tillbaka till åtminstone delvis analogt, då modellen uppdaterades. 
Från 2007 slopades motorn på 636 kubik till förmån för en ren supersportanpassad 599 kubikare med slirkoppling för effektiva inbromsningar utan bakhjulsstuds. Året efter byttes framgaffeln ut till Showas nya Big Piston Fork, för lägre vikt och ökad stabilitet i inbromsningar.
Trots den sportiga körställningen är förarutrymmet väl tilltaget vilket gör långa etapper mindre tröttande, en ovanlig egenskap hos sportiga 600:or. Kåpan skyddar hyfsat och sikten i backspeglarna är godkänd, två faktorer som höjer betygen för långfärdsegenskaperna.
Kawasakins starkaste kort är motorn. Den råstarka 636-motorn svarar kraftfullt vid nästan alla varvtal och omkörning på sexan i 70-80 kilometer är inga problem. Effektkurvan är alltså jämn och stark från mellanregistret upp till rödmarkeringen vid 15 500 varv. 2008 kom en uppdatering; toppeffekten höjdes till 128 hk och mellanregistret blev bättre tack vare nya insugskanaler. Den mindre 600-kubikaren är lite svagare över hela registret men den väl avstämda insprutningen ger föraren bra kontroll över vad som händer. Det hela ackompanjeras av ett kraftfullt insugningsljud som bidrar till underhållningsvärdet. Mitt i varvtalsregistret noterar vi dock vibrationer som kan upplevas som störande. Växellådan är en annan kritisk punkt. Trögjobbad i stort och ibland är det svårt att hitta friläget.
Chassit är ganska mjukt inställt från fabriken, och pressar man hårt så protesterar det. I landsvägsfart är däremot komforten trevlig. Styrningen är lätt och neutral och zx-6r låter sig villigt kastas från sida till sida i kurvkombinationer.
Stort plus i protokollet får de radialmonterade Tokico- eller Nissin-bromsarna som reagerar direkt och effektivt. Det räcker med två fingrar på handtaget. Ett långt slag i handtaget passar däremot inte alla förare.