Kawasaki ZX-6R 1995–1997

 

När kawasaki zx-6r presenterades till 1995 tog den omedelbart över tätpositionen i den heta 600-klassen från Honda cbr 600 f som bästa 600 för sportig körning. Även 1996 och 1997 var den vår testvinnare och det har gjort att andrahandsvärdet, jämfört med andra 600-kubikare, har hållits högt sedan dess.
Motorn är en kompakt radfyra som lämnar hela 105 hästkrafter. Eftersom den trycksatta luftboxen får extra luft av fartvinden, ger den faktiskt ännu högre effekt vid hög fart. Motorn drar bra genom hela registret för att sedan klippa till rejält högst uppe i varvtalsregistret. Mellanregistret är faktiskt så kraftigt att det kunde höra hemma på en större maskin. Känns nästan som en 750, sade en tävlingsförare.
Chassit är stadigt, lätthanterligt och har dessutom suveräna bromsar. Ramen är uppbyggd av rejäla aluminiumprofiler och fjädringen arbetar föredömligt. Körställningen är som sig bör sportig, men absolut inte extrem, och man kan köra långa sträckor med en zx-6r.
Kawasaki lyckas alltid bygga maskiner som är snabba och den här 600:an är inget undantag. En toppfart på 257 km/h är siffror som hänger av många 750:or. Det morrande insugsljudet är också njutbart.
Vad Kawasakis olika 600:or i sportsegmentet alltid haft, är trevliga vardagsegenskaper. En dragvillig motor och chassimått som inte är extrema är kvaliteter som passar för helt vanlig gatkörning. Trots detta nästan kompromissaktiga beteende är Kawasakin mer än godkänd för bankörning. De trygga, förutsägbara styregenskaperna skrämmer inte ens nybörjare och är en av de egenskaper som gör den så vilsam att köra både i stadstrafik och under hundra mil långa dagsetapper på kontinenten. En tourer är det förstås inte, men troligen den vilsammaste sportmaskinen på marknaden.
Den bastanta motorn bidrar ytterligare till det trevliga vardagsbeteendet, trots att den har det typiska sportklippet på toppen.
En av hemligheterna bakom Kawasakis lyckade recept är förstås också att den här modellen till det yttre är så lik de större modellerna i programmet. På en parkeringsplats är det nästan omöjligt att skilja den från de andra.
Enda kända fel på de här årsmodellerna är att problem kan uppstå med kamkedjesträckaren, att bromsskivorna slår sig eller att styrlager är slitna.

Annons

Annons