Kawasaki ZX-10R 2008–

 

Nya ZX-10r har inte förlorat charmen som den kom med -04, kraften från motorn är hysterisk samtidigt som den kan vara aningens nervös i styret under hård acceleration,  en underhållande kombination. 
Avgassystemet har till teknikernas förtjusning letat sig ner en klassiskt sidoställd position. Formspråket är kantigare än hos föregångaren och tanken har gjorts bredare i överkant för att förbättra kontaktytorna mellan motorcykel och förare. I övrigt har utvecklingsfokus legat på högre toppeffekt samtidigt som vridmomentet bibehålls. Trots att hjulbasen har ökat känns den nya versionen av zx-10 r smidigare än sin föregångare. Ramen har gått från att vara konvex till konkav och ger en tydligare känsla av vad som försigår när du slappnar av i överkroppen – med armarna vilandes mot tankens hörn under nedlägg.  Körställningen är än mer sportigt framåtlutad än tidigare modell och chassit är hårt satt – framför allt fram. 
Trots Kawasakis fokus på bibehållet vridmoment i registrets lägre regioner upplevs den nya modellen som klenare i jämförelse med de andra superbikes, på topp råder andra förhållanden och effekten levereras i massor. Dock en viss nervositet i styret märkas av under hård acceleration, fast en mer resonlig sådan jämfört med tidigare årsmodeller. För att minska tendenser till styrfladder sitter en svensk styrdämpare från Öhlins originalmonterad. 
En tvekan på gassvaret märkte vi redan på den första provkörningen och känslan fanns kvar när vi genomförde vårt årliga superbike-test. Handen vrider om gasrullen men responsen från motorn kommer med fördröjning. Från 9 000 varv är slutresan mot rödstrecket inget annat än en förtjusande explosion. Fast det kräver viss tillvänjning innan du lär känna fördröjningen hos gasresponsen och kan börja satsa. Chassit är kommunikativt men på ojämna underlag kräver zx-10 r en varsam hand. Växellådan är exakt på racervis men upplevs också som trög. Vid 4 000 varv noteras de tydligaste vibrationerna som stör vid landsvägskörning. Det omtalade »antispinnsystemet« fungerar så att tändningen ändras om motorvarvet plötsligt ökar samtidigt som gasrullen håller en fast position. 
Vill du sladda på bana så fungerar det fortfarande, systemet ses mest som ett säkerthetsverktyg vid landsvägskörning. 2010 års modell fick ny styrdämpare från Öhlins och växlingsmekanismen var förbättrad.