Kawasaki ZRX 1100/1200 1997/2001 –

 

När Kawasaki 1997 presenterade sin zrx 1100 var det som en replika av en superbikemaskin som körts i de amerikanska mästerskapen tjugo år tidigare, men nu helt modern.
Till 2001 uppdaterades modellen och fick en modern, rammonterad halvkåpa som ersättning för den tidigare fyrkantiga som var styrmonterad.
Tekniskt sett skiljer sig de två modellerna mycket lite åt, åtminstone utåt sett, där egentligen bara slagvolymen verkar vara olika. Första modellen hade 1 052 kubik medan den senare fick 1 164.
Bägge är råstarka redan på låga varv och den effekten ligger kvar hela vägen upp till rödmarkeringen. Har man bråttom går det att hinna från noll till hundra på 3,5 sekunder.
Listan över de egentliga förändringarna begränsar sig nästan enbart till chassit, men där är de desto flera. zrx 1200 fick längre hjulbas, förstärkt sving, kortare gaffel-offset och bredare bakfälg. Vidare har den grymma sexkolvsok fram. Fullt justerbar framgaffel och bakdämpare är andra nyheter.
Det är en stor motorcykel som kräver en fast hand. För att zrx 1200 inte ska driva ut i böjarna får man jobba lite. Det är bakstötdämparna som sjunker ihop även när de är hårt ställda. Bägge dämparna är fullt justerbara, men att skruva på kompressionsdämpningen (i fyra steg) ger ingen märkbar skillnad. Över ojämnheter gungar maskinen betänkligt och i gupp kan den lätt slå igenom. Där fungerar den likaledes fullt justerbara framgaffeln betydligt bättre.
Maskinen får plus i protokollet av testförarna för de stora stuvutrymmena under sadeln, sina bra speglar och de praktiska bagagekrokarna.
Att hojen saknar centralstöd är inte lika praktiskt när det är dags för service. zrx 1200 är en motorcykel som det kan ta en stund att trivas med, men sen blir den bara bättre och bättre ju längre man kör den. En kritikpunkt är den fyrkantiga avslutningen av tanken som tvingar ut förarens knän i fartvinden.
Toppkåpan finns bara i S-utförandet men den är trevlig att ha på långturer. Den flexibla motorn är extremt stark i hela registret och underlättar inte bara vid omkörningar utan gör livet lite intressantare på till exempel branta serpentinvägar i Alperna.
Vanligt förekommande fel har inga verkstäder rapporterat.