Kawasaki Vulcan S

Instegsklassen i glidarnas värld har fått nytt liv. Medan de ursprungliga stor­säljarna faller håller nyheter som Harley Street 750 och Yamaha Bolt segmentets försäljning på plussidan. Lättkörda modeller som dessa har gjort custom mer tillgängligt och nu ger sig också Kawasaki in i leken med den nya modellen Vulcan S. I mångt och mycket handlar det om en helt ny motorcykel, men vissa komponenter har hämtats från tillverkarens storsäljare ER-6 – främst motorn. Vi åkte till lanseringen i Spanien för att ta reda på vad Kawasaki har att erbjuda nybörjaren.

Det är med förhoppningar om komfort jag inför en lång kördag grenslar min Vulcan i dåligt väder. Ergonomin är custommässig med ett brett, gummimonterat styre. Lättare vibrationer finns men inga som blir irri­terande. Mina 190 centimeter klarade sig bra med standardinställningarna men trivdes ännu bättre med ”extended reach”-kitet. Pluspoäng till Kawasaki för de många möjligheterna att skräddarsy efter storlek med ErgoFit. Vulcan S är i grundutförande redan exceptionellt lätt att nå ner ifrån med sin smala sadel, flera av mina kortare kollegor hade inga problem att sätta ner båda fötterna helt på marken, men ErgoFit gör det även lätt att få till ergonomin precis som man vill ha den. Att glida fram med Vulcan S i makligt landsvägstempo är mysigt och den är i sitt rätta element. Det stora 18-tumshjulet fram bidrar tillsammans med den långa hjulbasen till en väldigt stabil cykel. Glidartypiskt upplevs Vulcan något tungstyrd i krypfart, men i övrigt svänger den smidigt och lätt. Markfrigången sätter inga begränsningar.
Om lugnare landsväg och stadsmiljö är hemmaplan är motorväg klart mindre så. Där är  Vulcan S fortsatt kapabel men inte särskilt trivsam. Avsaknaden av vindavvisning begränsar och innebär att det är hur härdade nackmuskler du har som bestämmer tempot. Eftersom det är just jag som fått åka på den här lanseringen blir det redan dåliga vädret allt sämre och regnet öser ner, jag kommer fram till att ett rimligt motorvägstempo blir kring 120 blås. Det är överlevnadsbart, men i ett sådant här läge skulle jag uppskatta den stora vindrutan från tillbehörskatalogen.

Parallelltwinen har för Vulcan omarbetats med bland annat nytt insug, kammar och större svänghjul. Detta för en mer lättkörd personlighet med mer vrid tidigt i registret. Motorn drar fint från 2 000 varv och trycker på direkt. Det finns gott om mos och tack vare det breda registret behöver man sällan växla. Kawasaki har valt kedja framför rem som sekundär drivning för att minimera ­effektförlusten. Den 14 liter stora tanken ger lång räckvidd med en teoretisk räckvidd över 30 mil. Kopplingen, som är väldigt lättdoserad och mjuk, och den sexstegade växellådan är fint avstämda. Dock lever inte insprutningen upp till samma nivå. På de första tre växlarna känns gasresponsen något ryckig vid påslag, något som går att leva med men inte är optimalt för en instegshoj. Fjädringen är av det enklare slaget. Framgaffeln är av konventionell typ utan justeringsmöjligheter och bakstötdämparen har bara justerbar förspänning om sju steg. Kawasaki har valt att gå åt det hårdare hållet i deras inställning. Det är väldigt uppskattat på släta, fina landsvägar där Vulcan känns planterad och stabil, men blir lätt irriterande på ojämnare underlag där komforten får lida. 

Inbromsning sker med ett ensamt 2-kolvsok fram och ett enkolvsok bak. De är båda lättdoserade och erbjuder tillräckligt med bromskraft, även om en något vassare frambroms inte hade skadat. Förresten är både kopplings- och bromsgreppet justerbart, vilket ger fler nybörjarpoäng! Tyvärr får Vulcan S avdrag på sina nybörjarpoäng ur ett annan hänseende – växelindikator är inte standard. Det finns i tillbehörskatalogen, men den är av det större, externa slaget och en integrerad hade varit uppskattat. Instrumenteringen bär likheter med ER-6 och varvräknaren har fått ta stor plats med en digital display under. Allt är lättavläst och reglagen på styret är lika enkla som funktionella. Packmöjligheterna är klart begränsade. Ett väldigt litet förvaringsutrymme finns under förarsadeln, den låsta kåpan på vänster­sidan ger bara tillgång till batteriet. Kawasaki säger att Vulcan inte bara är en glidare, utan mycket bredare än så. Jag kan förstå vad de menar. Det är också en instegshoj som är smidig i stan och tack vare ErgoFit känns den som en måttsydd kostym. Heavy Industries har gått helt rätt väg med Vulcan S – konkurrenterna får se upp.

Ursprungligen publicerad i Bike nr 04/15.