Kawasaki VN 1700 2009–

 

Grundmodellen i Kawasakis 1700-kubiks cruiserprogram heter vn 1700 Classic. Både i termer av motor- och chassimått är det en stor motorcykel som kan ge intryck av att vara tung och otymplig.
Vn 1700 är tung. 357 fulltankade kilon hade lika gärna kunnat vara det dubbla när de vägs från sida till sida stillastående vid ett rödljus eller på en parkering. Känslan av solid pondus är påtaglig. När föraren kloknar i ettan och ger ett par millimeter gas är det däremot ett helt annat intryck än hög vikt som dominerar upplevelsen. Jämfört med föregångaren vn1600 är hjulbasen kortare och det helt nya vn 1700-chassit är förvånansvärt smidigt och lätthanterligt.
Motorgången är mjuk, vibrationerna lagom tydliga när föraren drar i gashandtaget och insprutningen, ett speciellt nyutvecklat system för modellen, reagerar exakt men utan att vara ryckigt. En del av våra testförare tyckte att motorn var alltför välartad och civiliserad. Smaken är olika och andra uppskattade just de tekniskt sofistikerade karaktärsdraget.
Det är alltså lätt att köra vn 1700 Classic. Både det välbalanserade chassit  som maskerar den höga vikten och den fina motorn hjälper till att göra livet lätt bakom det breda styret. Något annat som underlättar framfarten, eller snarare stoppar den, är de originalmonterade abs-bromsarna. De har kombifunktion som innebär att fram- och bakbroms aktiveras samtidigt oavsett vilken du aktiverar. Systemet fungerar mycket bra och i en paniksituation när du inte hinner modulera med reglagen är det guld värt att helt sonika kunna trycka och nypa maximalt och låta elektroniken optimera bromsningen.
Instrumenteringen består av en jättestor och förkromad rund mätartavla monterad på den breda tanken. Den har analog visning av hastighet, ett par varningslampor och två små digitala fönster. Vad som ska visas och nollställas kontrolleras med ett reglage på ena styrhalvan. Funktionerna omfattar återstående bränslemängd, bränsleförbrukning, räckvidd, klocka, växelläge och dubbla trippmätare.
Med tillägget »Touring« till modellnamnet ingår hög vindruta, packväskor, farthållare samt rejält ryggstöd och fotplattor för passageraren. 30 kilo högre vikt ingår också.