Kawasaki Versys 650

Versys 650 kom ut på marknaden år 2007 och namnet är en sammanslagning av versatile (engelska för mångsidighet) och system. Modellen kombinerar sedan tidigare element från en mängd olika motorcykeltyper, men nya Versys 650 har fått en mer sportig prägel. Liksom hos storebror Versys 1000 är det mindre fokus på offroad och det är en mer asfalts-orienterad hoj vi provkör på Sicilien. 

De första kilometrarna går genom tät stadstrafik på smala, trånga gator. Kopplingen och växellådan används flitigt. Den är relativt liten och mycket enkelt att manövrera i den här typen av miljö. Det tar inte lång tid att vänja sig vid nya Versys och den är lätt att börja lita på.

Som tidigare är motorn en parallelltwin med fokus på början och mitten av registret. Den levererar nu 69 hästkrafter vid 8 500 varv – en ökning med 5 hästkrafter. Vridmomentet är nu 64 Nm vid 7 000 varv, mot tidigare 61 vid 6 800 varv. Motorn svarar fint och drar jämnt över hela registret, även från låga varv. Den skjuter på bra och jag tänker flera gånger att man egentligen inte behöver mer än det här. 

 

Landskapet öppnar upp sig när vi lämnar staden och det bjuds på många möjligheter att varva ur växlarna och attackera kurvorna runt vulkanen Etna. Motorn är väl lämpad även för detta, likt resten av cykeln. Utväxlingen är passande och kopplingen är av den med-görliga typen. 

Versys har lite längre fjädringsväg jämfört med de flesta gathojar; 150 millimeter fram och 145 millimeter bak. Fram är dock fjädringen lite väl mjuk i grundinställningen vilket gör att hojen dyker vid hårda inbromsningar. Men fjädringen fram är en ny inverterad gaffel från Showa, med steglös justering av retur på höger ben och förspänning på vänster, och efter justering blir det bättre. Bak sitter en enkeldämpare med justerbar förspänning via ett externt reglage. Motorcykeln sväljer annars alla ojämnheter Sicilien erbjuder utan protest. 

Bromsarna har fått flera uppdateringar. Fram hittar vi nya ok och skivor på 300 milli-meter, bak en större skiva på 250 millimeter (tidigare 220) samt ett nytt enkolvsok. Även ABS-enheten är av en snabbare och mer kompakt typ än tidigare. Vad det betyder i praktiken är att bromsverkan är lättdoserad, förtroendeingivande och effektiv. 

En välkommen nyhet för alla långresenärer är att bakramen förstärkts så att både packväskor och toppbox  kan användas samtidigt. Lastvikten har ökat med 30 kilo, allt som allt kan den nu bära med sig 210 kilo. De fabriksmonterade däcken har samma dimensioner som tidigare, men Kawasaki uppger att däcken ska vara förstärkta sådana för att klara den ökade lastvikten. Sett till helheten har uppdateringen resulterat i en viktökning på 7 kilo och nya Versys 650 väger 216 kilo totalt. Bränsletanken har vuxit med två liter och rymmer nu 21.

 

Förarpositionen är upprätt och mina knappa 180 centimeter trivs bra i sadeln, mil efter mil. Sadelhöjden är reducerad med 5 millimeter till 840 och markfrigången har minskat med 10 millimeter till 170. Jämfört med förra versionen är fotpinnarna flyttade 15 millimeter ned och 20 framåt för flackare benvinkel.

Man känner att man kör en tvåcylindrig motorcykel, även fast Kawasaki har monterat gummifästen på den främre motorupphängningen för att minska vibrationerna. Men i det stora hela är det för små vibrationer för att bli irriterande. 

Instrumenteringen är överskådlig och intuitiv. En stor analog varvräknare tar fokus medan en multifunktions LCD-skärm kan visa förbrukning, digital hastighetsmätare, klocka och dubbla trippmätare. En separat symbol visar när du kör ekonomiskt. 

Likt prestandan har även utseendet fått en sportigare karaktär. Formspråket har utan tvivel blivit mer modernt och harmoniskt. Jag gillar den lilla, korta ljuddämparen, som bidrar till att centralisera vikten och dessutom frigör plats. Med den nya fronten följer ett kåpglas som är 1,7 gånger större än tidigare, den är väldigt effektiv och kan dessutom justeras utan verktyg.

Motorcykeln vi fick köra på lanseringen var utrustad med handtagsvärme, extraljus, packväskor och den uppskattade växel-indikatorn – utrustning vi inte vill vara utan. Det är lysande att den även går att få i A2-utförande. För Versys 650 är en positiv bekantskap som kommer att vara tillräcklig för många motorcyklister, oavsett om de kliver uppåt, nedåt eller stannar kvar i storlek.  

Plus: Bra och inspirerande motor. Helheten ger ett väldigt bra intryck.
Minus: Något mjuk fjädring fram. 

Publicerad i Bike nummer 3 2015.
Text: Stig-Roar Martinsen
Foto: Kawasaki