Kawasaki GTR 1400 2008–

 

Alla som gillade prestandan i Kawasakis supersporttourer zzr men ville ha något ännu mer touringanpassat fick vad de ville när fabriken i slutet på 2007 presenterade denna gtr. Namnet kommer från deras tidigare­ tourer som i slutet levde i skymundan. 
Motorn bygger på den hos zzr 1400 med variabel insugskam för bättre drag i låg och mellanregistret och hjälper för att hålla utsläppen på en lägre nivå. Standardmonterat finns även en slirkoppling för att undvika bakhjulsstuds. Skillnaden mot zzr är att bakhjulet drivs av underhållsfri kardan, klart mer touringvänligt. Upphängningen är avancerad för att hisseffekten som följer med drivningen ska elimineras. 
Motorn är, precis som i donatorn, otroligt mjuk och vibrationsfri förutom vid vissa kritiska varvtal. Både effekt och vridmoment är på topp jämfört med konkurrenterna vilket känns. Motorn har alltid styrka för både passagerare­ och packing. Sexan är en ren överväxel som får ner varvtalet vid motorvägskörning. Den stora tanken ser till att varje etapp ska klara sig på rätt sida av 30 mil innan det är dags för påfyllning.
Chassit är en annorlunda bikakekonstruktion i aluminium som ska hålla ner vikten. 314 fulltankade kilo är inte särskilt lätt men en bra bit från att vara tyngst i klassen. Fjädringen fungerar precis som den ska, det vill säga utan att märkas av särskilt mycket. Körställningen är såklart upprätt och bekväm med gott om vindskydd. Rutan är i sitt grundläge låg med en hel del vind på föraren. Som tur är går den att höja och blir då rejält skyddande. Vid varmare­ dagar är det bara att ställa tillbaka rutan för skönt fläktande. Händernas­ utsatthet går inte att göra så mycket åt. 
Passageraren sitter inte lika bra som hos konkurrenterna då fotpinnarna är högt monterade och sadeln inte lika bekväm. Dennes packning går dock lätt ner i de originalmonterade smart utformade väskorna som var och en är stor nog att rymma en integralhjälm. 
Prestandan rakt fram matchas med bromsarna som har radialmonterade fyrkolvsok och abs som standard. Instrumenteringen är tydlig med hastighet­ och varvtal i analog visning. Mellan dessa sitter ett digitalt fönster som visar allt från klocka till snittförbrukning­ och däckens lufttryck. Ett extra plus får modellen för sin fina ljusstyrka­.

Annons

Annons