Kawasaki 1400 GTR

Det är ganska mycket som ska sammanfalla för att du frivilligt ska välja att kliva av den japanska touringkungen. Motorcykeln bjuder på så stora portioner körglädje att ingen frestelser biter, oavsett hur mycket jag älskar italienskt kaffe.

Motormässigt har det inte skett några revolutioner sedan förra gången Kawasaki bjöd in till provkörning av 1400 GTR. Det är fortfarande en 1352 kubik stor radfyra med 155 hästkrafter som de gröna japanerna har använt, och varför inte? Redan den föregående versionen fick världsomspännande beröm för såväl kraft som ljud. Faktum är att jag nästan skulle kunna kopiera texten om motorn från Bikes förra provkörning, men låt mig hellre säga att det rör sig om imponerande krafter.

Genom hela varvtalsregistret finns tillräckligt med kraft och motorn är relativt vibrationsfri. Accelerationen förbi mindre köbildningar är precis så bra som du kan förvänta dig och du behöver inte vara planeringsexpert för att smita förbi ett knippe bilar.

Jag betvivlar att upplevelsen hade varit bättre med fler hästkrafter, eftersom 1400 GTR, vid nästan vilket varvtal som helst, är i stånd att svara på de mest osannolika önskemål som jag utsätter den för.

Jag skriver »nästan« eftersom den inte är fullt så sportig som Kawasaki vill göra gällande. Det var kanske en liten övervärdering av modellens kapacitet att förlägga provkörningen till de mest kurviga vägarna i Toscana. Det är inte så att den är dålig på att forcera kurviga avsnitt, men det finns andra områden där den fungerar ännu bättre.

Stabiliteten är dock mycket bra. Genom kurvorna, även de allra skarpaste, ligger den bergstadigt i sitt spår. Det är fortfarande över 300 kilo som föraren hanterar, men uppe i fart känns den mycket lättare. Vikten gör sig påmind först när du ska dra, putta och parkera den på små utrymmen. Det fick en slovensk kollega erfara den hårda vägen…

 

Insprutningen måste vara en av de bästa som har tillverkats för motorcyklar och det var aldrig några som helst problem att krypköra runt i de små italienska byarna. Däremot kan utrymme bli ett litet problem eftersom 1400 GTR är ganska bred över baken med sina stora packväskor.

Men allt detta är oförändrat sedan förra versionen. Det har ändå varit många och sena kvällar på Kawasakis utvecklingsavdelning. En i förväg mycket omtalad nyhet var Kawasakis allra första försök att införa ett antispinnsystem. Mycket enkelt förklarat så är systemet (KTRC) designat för att upptäcka skillnader i rotationshastighet mellan fram- och bakhjul. Så fort det upptäcker en sådan skillnad, alltså hjulspinn, tar det över kontrollen från föraren.

Jag provocerar systemet i utgången av en kurva längs en grusväg och blir glatt överraskad. Mitt idiotpåslag skickar mig inte raklång på marken till att spotta grus, utan systemet griper in knappt märkbart det. ­Kawasaki hävdar att de har skapat ett så intelligent system att det varnar föraren när gränsen för vad som går att häva är nådd. Det kändes faktiskt ganska skönt att veta att ­motorcykeln har sitt eget inbyggda säkerhetssystem. Funktionen var mycket omtyckt bland samtliga förare.

 

Bromsarna fungerar mycket bra. Jag fick möjlighet att testa dem på olika typer av ­underlag och kan i det närmaste garantera ABS-utvecklaren evigt liv i himlen. Mycket bra funktion och känsla. Som komplement har 1400 GTR också Kawasakis system K-ACT för fördelning av bromskraft mellan fram- och bakbroms. Du har två olika lägen att välja på, beroende på om du kör själv eller med passagerare och packning.

En ny och tidsenlig funktion är det som Kawasaki kallar för eco-mode, vilket gör att bränsleförbrukningen går att minska med 8-10 procent. Genom ett knapptryck med vänster pekfinger sänks effekten genom att tändning och insprutning justeras, till förmån för längre aktionsradie.

Förra versionen av 1400 GTR kritiserades för värmehandtag som krånglade, klent vindskydd och oönskad värmestrålning från motorn. På samtliga dessa punkter har ­Kawasaki gjort förbättringar till årsmodell 2010. ­Motorn har fått nya kåpor och gälarna på sidan är större för att leda bort värmen bättre. Den elektriskt justerbara vindrutan är högre och dessutom har Kawasaki nu höjt backspeglarna, vilket är tacksamt då sikten bakåt tidigare skymdes av packväskorna.

Som touringmaskin har 1400 GTR stora kvaliteter och många smarta lösningar. Förutom den elektroniska nyckeln, som det räcker att du har i fickan för att starta motorcykeln, är en smart detalj det lilla förvaringsfacket på förarens vänstra sida. Det blir låst automatiskt när farten överstiger 40 ­kilometer i timmen, så att dina grejer finns kvar när du kommer fram. Det bör också nämnas att färddatorn är mycket informativ, med information om såväl bensinförbrukning som lufttrycken i däcken. Nu har den även visning av lufttemperatur, som dock slås av när du kör under 20 km/t eftersom värmen från motorn då gör utslag.

Konkurrenterna i toringsegmentet ­kommer med andra ord att få det tufft. Med 1400 GTR reser du i första klass.

Plus
Jämn och stark motor i kombination med fantastiska bromsar. Bra fjädring och suverän traction control.

Minus
Sadeln är i mjukaste laget för touring. Styrändarna är i synfältet i backspeglarna. Saknar farthållare.

Publicerad i Bike nummer 1 2010.
Text: Eskil Bjørshol
Foto: Kawasaki