Intervju: Ola Stenegärd om BMW R nineT

Ola Stenegärd är en av våra mesta exportprodukter när det gäller design i allmänhet och motorcyklar i synnerhet. Sedan ett antal år är han på BMW, hans penna tecknade bland annat fram HP2 Sport. Sedan 2009 har han dock (nästan) lagt ritstiftet åt sidan och är numera manager (head of vehicle design at BMW Motorrad är den officiella titeln). Under sig har han nu ett tolvmannateam av designers som tillsammans tar fram designen på BMW:s nya motorcykelmodeller.

BMW:s designavdelning är uppbyggd av fyra delar. Först har vi Olas del som har hand om själva utseendet på motorcyklarna. Sedan har vi ett team som sköter färger, ett som har hand om mjuka material (som textilier i kläder) och slutligen det fjärde som agerar som en länk mellan utseende och funktion, det vill säga att de ser till att det som ingenjörerna tänker ut också är en njutning för ögat samt säkerställer att det som designerna önskar faktiskt fungerar i praktiken. 

– nineT är ett unikt koncept för oss, berättar Ola när jag lyckas stjäla ett par minuter av honom på EICMA. Den är byggd för att vara snygg, inte i första hand praktisk eller komfortabel.

Det syns inte minst på framgaffeln. Valet att frångå BMW:s klassiska Duo- eller Telelever var inte självklart från början men samtidigt ett måste för att motorcykeln skulle få rätt siluett.

– Problemet är att styrhuvudet kommer för högt upp med en Telelever-gaffel, förklarar Ola. Det var därför som vi tog gaffeln från S1000RR. Men ledningen var inte speciellt svårövertalade när jag förklarade hur viktigt det var att låta utseendet komma främst på en motorcykel som den här. Detsamma gäller sadeln som egentligen är alldeles för tunn för att hålla normal BMW-nivå när det gäller komfort. Men den är snygg.

nineT motsvarar på många sätt samma stora steg som sportiga R1100S innebar när den lanserades 1998. Utan den hade det inte blivit några HP-modeller och utan HP hade det inte blivit någon S1000RR. Man måste ta små steg och inte gå för fort fram.

– nineT är faktiskt den första modellen från BMW där vi tittat ordentligt i backspegeln. Ser man till vår historia har vi alltid haft vårt fokus framåt, på utveckling och teknik, men här har det varit tvärtom. Det är också därför vi valde att använda den gamla helt luftkylda boxermotorn trots att ingenjörerna egentligen ville att vi skulle använda den nya med vätskekylda toppar, fortsätter han.

Det är dock inte bara när det gäller utseendet som nineT är ny, det gäller också hela filosofin kring motorcykeln och vad den ska användas till. BMW brukar ha massor av tillbehör för den som vi göra sin hoj mer personlig, däremot är nineT den första som man de facto kan bygga om ordentligt med hjälp av originaldelar. Men vad som är ännu större är att nineT redan från början är byggd med eftermarknaden i åtanke. En vanlig BMW får nämligen fnatt om du plockar bort exempelvis instrumenteringen eller ersätter bakljuset med en icke originaldel. På nineT är både instrument och belysning helt separerade från övrig elektronik, det finns till och med kontaktstycken lämpligt placerade på kabelstammen för man ska kunna byta lysen utan att behöva klippa/löda – allt för att underlätta för den som sugen på att customisera sin nya nineT. Att Ola lyckades övertala BMW om att låta bygga hojen på detta sätt kan inte beskrivas som annat än en bedrift.

– Jag har verkligen fått fria händer, berättar Ola med ett leende. BMW har själva ingen tradition av att bygga om motorcyklar och eftersom jag alltid har hållit på med det så har de litat på mig fullt ut.

Om nu nineT motsvarar R1100S i form av nytänkande från BMW ska det bli mycket intressant att följa utvecklingen och se vad Ola och hans team av designers presenterar framöver. När de drar skynket av en hoj som ska motsvara S1000RR kan vi nog räkna med något alldeles extra.