Husqvarna TR 650 Strada

Sedan BMW tog över Husqvarna har den italienska tillverkaren riktat in sig alltmer på motorcyklar för gata och tagit rollen som det vassare alternativet. Ambitionen känns igen från KTMsom också är en av de närmsta konkurrenterna. Husqvarna har utgått från den encylindriga motorn som sitter i BMW G 650 GS, trimmat upp den till 58 hästkrafter och satt den i ett eget chassi. Två modeller finns att välja på där TR 650Terra är mer offroadorienterad med 21­tumsframhjul.

Strada som vi har provkört här har 17 tum bak och 19 fram med något gatvänligare däck. Just hjuldimensionen skvallrar om att storsäljaren KTM 690 Duke inte är en direkt konkurrent då den med sina 17-tumshjul är en ren gatmodell. Stradan är mer personlighetsklyvd­ karaktär som ska kunna fungera överallt. Den tar snarare vid ett crossover-segment mellan offroad och supermotard där det tidigare fanns BMW G 650 XCountry (som hade samma 650-motor som Strada bygger på) och i dag närmast elmotorcykeln Zero XU.

 

Motormässigt har Husqvarna fått en fullträff. BMW-motorn har funnits sedan 90-talet och har aldrig varit bättre. Motorn känns modern med ett härligt register – starkt från botten och ännu roligare ju mer den varvas. De sista tusen varven innan rödmarkeringen ger den en extra kick. Samtidigt är insprutningen exakt och motorn svarar rappt på gasen. Ingenstans går den särskilt rått och redan från 2 000varv drar den snällt. En ovanligt mjuk encylindrig motor som känns helt annorlunda än BMW:s variant. Ett plus är också ljudet som har blivit betydligt vassare.

Den femväxlade lådan lever dock inte upp till motorn. Vid stopp kan det vara klurigt att få i neutralen och vid några tillfällen dök ett friläge upp mellan trean och fyran.

Den relativt mjuka motorgången bidrar till att göra Strada komfortabel nog för motorvägskörning. Husqvarna lovar dessutom att motorn ska dra 0,43 liter bensin per mil vid 120 kilometer i timmen. Vibrationerna är få och det enda som stör är vindfånget som blir jobbigt över just 120 kilometer i timmen. De stora, tydliga backspeglarna som ger bra sikt klarar sig även de fritt från vibrationer precis som den något hårda sadeln. Körställningen ger gott om utrymme för benen och den höga sadelhöjden ger bra överblick. Sadeln är smal vilket ger bra kontakt med motorcykeln samtidigt som den går att komma långt fram på. Ändå rymmer tanken 14 liter. 

Husqvarna har förutom motorn även trimmat­ sitt eget chassi till en hårdare nivå än BMW:s. Fjädringskomponenterna kommer­ från Sachs och är satta åt det sportigare hållet och fungerar bra för det motorcykeln är byggd för – det mesta. Tyngden har de dock inte kunnat göra något åt,186 körklara kilo är mer än de flesta konkurrenter och känns vid sidan av vägen.  

Den mer offroadanpassade Terran har en enkel skiva fram med ok från Brembo och Strada har samma utrustning. Vid gruskörning fungerar det bättre med bromsar som inte är alltför vassa men på gata saknas initialt bett och det krävs mycket­ handkraft för att få stopp på Stradan. ABS-systemet fungerar väldigt bra och plus i kanten för att det går att stänga av genom att ABS-knappen hålls nedtryckt i fem sekunder. Grundläget är att ABS är aktiverat och nästa gång du startar motorn återgår systemet till on – bra om du själv skulle glömma det.

 

Husqvarna strada är en kompromiss. Den är inte bäst på något men duglig på det mesta. Däri ligger också dess styrka och svaghet. Som pendlarmotorcykel är den ett roligt alternativ och nybörjaren kan glädjas åt att det kommer en version anpassad för A2-körkortet. Bristerna är få men den som vet med sig att mycket av körningen kommer ske på grus väljer med fördel den snarlika Terra. Strada vet inte riktigt vad den vill men det kanske du inte heller gör.

 

Plus: Husqvarna har väckt liv i BMW-motorn. Klarar mycket och är relativt komfortabel.  
Minus: Bromsarna kunde ha varit vassare och hela motorcykeln lättare.

 

Publicerad i Bike nummer 1 2013.

Text: Marc Malmqvist

Foto: Oscar Algott