Husqvarna TE 250

Solen skiner stekhet över Faenza motocrossbanas depå. Vi är inbjudna för att provköra 2010 års motocross- och endurohojar från Husqvarna.

Hela modellfloran har förnyats, men den största nyheten är den nya 250-kubiks fyrtaktsmotorn som nu används både i motocross- och enduromodellen. Endast två exemplar av crossversionen TC 250 och enduroversionen TE 250 finns på plats. Den kuperade lerbanan är stenhård, endurospåret är snabbt och svårt.

 

Äntligen mitt körpass. Förgasaren är ersatt med insprutning och på europeiskt manér har hojen elstart. TE startar med en lätt spark även med kick. Det är bra, för i en lång tävling orkar föraren inte alltid kicka med full kraft.

Den nya fyrtaktsmotorn är mycket liten till måtten. Motorn väger endast 22 kilo och till yttermåtten ser den ut som en 125:a. Motorljudet är rappt, mycket likt en crosshoj.

Drivkällan är alltså en crossmotor som har modifierats för endurobruk genom anpassning av insprutningen och ljuddämparen, samt försetts med generator. Lyckligtvis har man inte gjort motorn i gammal endurostil, utan modernt effektiv och rapp. Man känner motorns crosskaraktär vid acceleration och på rakor, där den övervarvar lätt. Den nya motorn svarar på gasen som en modern motor skall, skarpt och direkt. Som helhet är motorns grundinställning lyckad. På låga varv finns det för endurokörning viktiga vridet och mjukheten i böjarna där.

 

Den nya hojen är stabil som gamla Husqvarna. I grunduppsättning kan fjädringen vara en aning mjuk för toppförare och ojämna banor. För normal endurokörning och för hobbyförare är den rejält progressiva fjädringen troligtvis det bästa alternativet.

Hojen väger mindre än tidigare och den mindre massan framhävs dessutom av den effektivare motorn. Som helhet är nya TE 250 behändig. Jag mäter 170 cm, och det enda som stör mig är känslan av att hojen är hög. Är Husqvarnan högre än andra hojar är svårt att säga, men den känns högre. Ge mig en lite lägre sadel, så har jag inte något att anmärka på.

 

Publicerad i Bike nummer 10 2009.
Text: Sami Salonen
Foto: Husqvarna