Husqvarna SM 630

Husqvarna har rönt många framgångar inom supermoto under det senaste decenniet. Fabriken har vunnit tolv supermoto-VM och mycket tack vare dessa har man skapat landsvägsmodeller i supermotostil för konsumentmarknaden. Föregångaren till den nyligen lanserade SM 630-hojen var SM 610, och urvalet inkluderar även den sportigare SMR 510:an. Den största skillnaden jämfört med föregångaren är den större motorn. Med hjälp av borrningen har Husqvarna nu ökat slagvolymen från tidigare 570 till nuvarande 600 kubik jämnt. Ett par millimeter större diameter i cylindern låter som en menlös ökning, men det resulterar i ett ökat vridmoment. Lägg därtill nya insprutsinställningar och justerad fjädring, så har hojen tagit ett stor kliv framåt.

 

Vädret var inte direkt det optimala för supermoto när testkörningen gick av stapeln i norra Italien. Regnet strilade ned och temperaturen orsakade kyliga rysningar. Regnvattnet sköljde ned sand på asfalten, så det var inte ens tal om att gasa på särskilt mycket på småvägarna vi körde på.

När vädret inte tillåter någon sportigare körning, koncentrerar jag mig på hojens egenskaper för vardagskörning. De lantligt belägna småbyarna ligger i tät anslutning till varandra och ger perfekt möjlighet att testa gatuegenskaperna. SM 630 kommer väl till sin rätt i en sådan miljö. Den nya motorns starkare bottenregister gör det enklare att köra i stadstrafik. Den nya motorstyrningen gör effektregistret behagligt brett. Den är otroligt jämn i hela registret och motorn känns inte som en typisk racer, som normalt har ett ganska ettrigt gassvar.

 

Jämfört med sin föregångare känns SM 630 stabilare och maffigare. Vid landsvägskörning är den märkbart bekvämare att köra än exempelvis ­Husqvarnas mer racebetonade SMR 510 som vi testade i Bike 4.10.

Den välbalanserade fjädringen har justerats för landsvägskörning och dess egenskaper kommer bäst till sin rätt vid aktiv landsvägskörning. Frambromsen är dock lik den i racerhojen, den är utomordentligt effektiv och med bra bett.

Plus
Brett, stabilt effektregister. Lätthanterlig. Bekväm körställning. Effektiv frambroms.

Minus
Motorn är inte särskilt vass. För bankörning krävs mer effekt. Frambromsen saknar finkänsla.

Publicerad i Bike nummer 7 2010.
Text: Sami Salonen
Bild: Husqvarna