Husqvarna Nuda / Ducati Hypermotard SP

Ondsinta tungor vill gärna få det till att motorcykelkörning aldrig kan bli speciellt förnuftigt. Vi som både jobbar med och älskar motor­cyklar kan givetvis aldrig acceptera sådana generaliseringar, men visst finns det en sanning i att förnuft inte alltid kommer i första hand. Det är något som händelsevis stämmer väl in på dagens duellanter. Syftet med dessa två är nämligen att bjuda på mesta möjliga nöje per meter. Inte bästa bränsle­ekonomi, touringegenskaper eller komfort.
Modeller som antingen efterliknar eller baseras på konkurrenskraftiga motarder är på frammarsch och speciellt europeiska producenter lägger mycket resurser för att erbjuda aktiva motorcyklar till aktiva förare.
Men vänta bara, snart kommer även japan­erna och vill vara med i leken. Och det är inte så konstigt, en gatmotard är en perfekt kompromiss för dig som vill ha båda delar av kakan, det vill säga multi­kompetenta motorcyklar som kan tackla bandagar i ­kombination med egenskaper som inte ­utesluter underhållande pendling eller andra mer vardagliga uppdrag. 
Husqvarna som nyligen blev uppköpta av KTM:s VD, Stefan Pierer, meddelade kort efter affären att tillverkaren skulle sluta ­producera gatmodeller. Det är med andra ord en sista och ödesmättad match som Nuda 900 går till mötes när den ställs mot nya Ducati Hypermotard SP. 
 
Du som är en vaken läsare kommer garanterat att tänka ”men borde de inte i rättvisans namn ha valt Nuda 900 R?”. Jo det borde och det önskade vi, men man får inte alltid som man vill, och vi fick helt enkelt nöja oss med standardversionen utan Öhlins-fjädring eftersom det var vad importören hade att erbjuda.
Nuda 900 kom 2012 som ett resultat av att de dåvarande tyska ägarna BMW ville ha fler gatmodeller i sin portfölj. 
Inga tekniska förändringar har skett sedan introduktionen vilket betyder att radtvåan på 898 kubik fortfarande levererar 105 hästkrafter. Både motor och ram är hämtade från BMW och den förstnämnda är uppborrad till 100 extra kubik. Stålrörsramen känner vi igen från F 800 GS men den har kortats med 50 millimeter. Även fjädringensvägen är ­kortare med 180 och 210 millimeter slaglängd fram och bak. Standard­versionen kostar 99 900 kronor, medan R-utgåvan med bland annat justerbar Öhlins-­dämpare bak och monobloc-ok fram kostar 114 900 ­kronor. Testexemplaret vi kör är en 2012 års modell utan ABS.
 
Motståndaren är ingen annan än 2013-­nyheten Ducati Hypermotard SP. Den är betydligt mer påkostad i för­hållande till standardutgåvan. Bland annat har SP-­utgåvan en Öhlins ST 46-stötdämpare, trycksatt Marzocchi-gaffel och monobloc-ok från Brembo med ABS. Den är kryddad med ett flertal kolfiberdetaljer samt Marchesini-fälgar, justerbar traction control, Corse-­lackering och en Testaretta V-twin på 821 ­kubik med 110 hästkrafter. 
Allt detta gör att den med våra ögon ser ut som en klar vinnarfavorit. Men den kostar också mer, 145 900 kronor får du slanta upp för att få rulla hem på en SP. Nöjer du dig med standardversionen kostar den mer överkomliga 115 900 kronor. 
 
Vi har valt att dela upp duellen i två delar. Den första utspelar sig på Norges längsta gokartbana på Rudskogen. Med elva svängar för­delade på 1200 meter får vi verkligen testa både chassi och bromsar. Del två handlar mer om hur roliga de är på gata. De flesta av dessa hojar kommer mestadels köras på landsväg eller runt i staden och där är ­jakten på de sista hundradelarna inte speciellt ­viktig.  
Nuda är och förblir en ovanlig skapelse, med flera udda designlösningar. Speciellt lätt är det att lägga märke till den karaktäristiska framskärmen. Det första intrycket präglas i stor grad av att den öppna tillbehörsljuddämparen från Leo Vince. Den ger en ljudbild en standard Hypermotard SP bara kan drömma om. Ute på bana märker vi snabbt att vi gärna hade haft R-modellens mindre framdrev för bättre acceleration. Det går inte lika mycket som det låter och fram­hjulet lättar inte lika lätt ut ur kurvor som på ­Hypermotarden.
Under aktiv körning märks det också att chassit inte helt är med noterna. Framför allt framgaffeln inger inget vidare förtroende och arbetar onyanserat. 
Motorn däremot är med på bus. Gången är dock hård och effekten finns främst på topp vilket gör att en gokartbana med många av och påslag samt snäva svängar inte är ­favoritstället. Då är svepande kurvor på landsväg mer underhållande. Vår testförare Kenneth märker snabbt att den gillar att ­köras på bakhjulet. Växellådan är med på leken och även om kopplingen inte är silkesmjuk så gör den sitt jobb utan protester.
Med en sadelhöjd på 870 millimeter är Nudan relativt högrest. Men undertecknad som är 180 centimeter hade inga problem med att finna sig tillrätta på den platta sadeln. Därifrån har du bra översikt på de lättlästa mätarna och trafiken. I centrum sitter en varvtalsmätare med växelindikator infälld på sidan. På vänstersidan hittar du nödvändiga varningssymboler och till höger är färd­datorn placerad. 
Med sina 196 körklara kilon, två mer än ­Hypermotard SP, är det ingen stor vikt­skillnad men under körning upplevs Nuda som betydligt tyngre än sin motståndare. 
 
Hur är det då ställt med Hypermotard SP? ­Gillar du klassiska italienska skönheter, så gillar du Hypermotard SP. Den är genomtänkt och sofistikerad men den utstrålar ­likväl något djävulskap som gör att du ständigt ser fram emot nästa tur. I motsats till sin motståndare har Ducatin standard­avgassystem som i sammanhanget är snudd på väl tyst, något som är lättfixat för den som önskar tack vare slip-on från Termignoni (kostar cirka 16 000 kronor). 
Hypermotard är en ny bekantskap för oss båda och den levererar från första gaspådrag. Motorn är lätthanterlig och effekten lätt­doserad och skulle du ändå ge på lite för mycket finns de fina bromskomponenterna där och hjälper dig. Chassit är mycket kvickstyrt och så länge Supercorsa-däcken från Pirelli är varma formligen sugs du fast mot banan. Det är inte enbart gummits förtjänst utan även beroende på fjädrings­komponenterna. Motorns sätt att svara vid minsta ­pådrag frammanar ett ständigt leende innanför visiret. 
Tre olika mappningar; Racing, Sport och Rain, gör att du kan skräddarsy cykelns ­karaktär. Tractionen controlen är ställbar med åtta lägen och ABS:en med tre, givetvis går allt att stänga av. 
Sadelhöjden på 890 millimeter är ett gränsfall om du är lite kortare, men väl uppe i den mer skålade sadeln känner du dig som vägens konung. I alla fall i hastigheter upp till 120 km/h för vindskyddet är inte något att skriva hem om. 
 
Redan innan vi ens kört cyklarna kunde vi ana att Hypermotard SP skulle bli en hård nöt för Nuda 900 att knäcka. Den kostar 46 000 kronor mer och den exklusivare italienaren från Borgo Panigale smäller till med en teknisk knockout som en knappast ens R-modellen från Husqvarna skulle kunna matcha. 
Det betyder inte att Nuda 900 är direkt dålig då det är en underhållande modell inom sitt tänkta användningsområde relativt priset. På den korta gokartbanan är den ­däremot inte speciellt hemmastadd men för dig som inte måste ha de värsta komponenterna och som är full av barnslig körglädje så är den ett riktigt bra alternativ. Det är inte utan att vi blir lite vemodiga av tanken på att det är dess sista är i produktion. Positivt är dock att du som spekulant på Nuda har alla möjligheter att förhandla till dig ett riktigt bra pris hos en handlare när lagret reas ut. 
Hypermotard SP är inte speciellt förnuftig eller nybörjarvänlig, och långt ifrån den ­billigaste, men den är just så rolig som bara en kompromisslös motorcykel kan bli. Minsta tur till affären eller jobbet sätter igång en dopaminproduktion du behöver vara ­nyförälskad för att finna motsvarighet till.

 

Nu är jag där igen och babblar om förnuft, kan vi inte bara glömma det evinnerliga tjatet en gång för alla? 145 900 kronor svider i de flestas plånböcker, men den glädje du får till­baka är svår att sätta ett värde på. Prova själv så får du se! 

Publicerad i Bike nummer 8 2013
Text: Eskil Bjørshol
Foto: Kenneth Johannessen/Stein Jensen