Hur man dubbar däck!

Har du väl valt att köra på halkiga och isiga väglag och tycker att
offroaddäcken inte ger dig grepp eller säkerhet nog är dubbning det
efterföljande alternativet. Du kan antingen köpa färdigdubbade däck till
din hoj, lämna bort dubbningen till däckfirma som åtar sig arbetet eller
helt enkelt ta saken i egna händer.
Det finns olika skolor om hur man skall dubba och vilka dubb man skall
använda, i den här artikeln tar vi upp hur du går till väga för att
dubba en hoj som skall köras på snömoddig eller blöt asfalt i
innerstadstrafik och även under stundom köras på nysnö eller på is.
Vi väljer ett nytt, grovmönstrat offroaddäck som vid arbetets början
håller rumstemperatur. Kalla däck blir hårda och gör arbetet bökigare.
När du valt vilka klackar på däcket som skall dubbas borrar du ur dem
med en 3,5 millimetersborr. Ett hål per klack räcker. Djupet skall vara
lika stort som dubbkroppen är hög. När alla hålen är borrade är det bara
att börja skjuta i dubben en efter en med dubbpistol. Tryckluftsdrivna
sådana kostar från 3 000 kronor nya men finns också begagnat i alla
prisintervall. Smartast är att köpa av märken du lätt får tag i
slitdelar till!

JOBBIGT MEN DET FUNKAR!
Dubbning är tålamodskrävande och ett slitigt arbete. Varefter däcket får
i sig mer dubb ökar risken för att du ska riva dig eller kläderna. Vid
endurodubbning är det etter värre.

Tänk på att inte dubba för tätt eller för mycket. Dubb ger dåligt grepp
på asfalt. Varför slitbanans mitt inte skall dubbas om det är huvuddelen
asfalt du kommer att köra på. Dubba bara klackarna som är i marken när
du svänger.

Dubbade däck beter sig annorlunda än odubbade. De första kurvorna kommer
du uppleva att framhjulet kasar lite i och känslan av att du plogar med
framänden uppstår. Kör försiktigt! Snart har du fått in känslan och
förtroendet för däcket.

Beroende på underlagets beskaffenhet skall du reglera lufttrycket i
däcken. Ju mer is och slask, desto lägre tryck. Ju mer ren asfalt eller
grusväg, desto högre tryck i däcken. Prova dig fram några hekto i taget.

…VAD BÖR JAG TÄNKA PÅ?
Innan du ger dig in på att dubba ska du ha rätt grejor; nytt däck, borr,
dubbpistol och en hel del tålamod. Kom ihåg att dubbar du för tätt
tappar du grepp på isfria underlag. Metall mot asfalt är inte en
högfriktionsgivande kombination. Ska du köra på underlag blandat med is,
slask och asfalt skall du nog bara låta dubba sidoklackarna och inte den
delen av däcket som är i kontakt med gatan då du färdas rakt fram. Ska
du däremot gasa på snövägar, köra vinterenduro eller ut på frusna sjöar
gäller helt andra premisser än de vi tagit upp här.

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: