Honda offentliggör CTX-familjen

CTX-flaggskeppet CTX1300 drivs av en vätskekyld V4 hämtad från tourern ST1300. Motorn har modifierats för mer vrid tidigt i registret och annan utväxling i den femstegade lådan för bekvämare färder på motorvägen. Motorn huserar i en dubbel vaggram. Bak sitter dubbla stötdämpare och fram en inverterad framgaffel som mäter 43 millimeter. Svingen är av aluminium.

Designen är bitvis inspirerad av Gold Wing F6B. Honda uppger att den ska vara lättkörd med hjälp av neutral förarposition och låg sadelhöjd samt ha många praktiska fördelar, så som de standardutrustade packväskorna. ABS, traction control och ett Bluetooth-kompatibelt högtalarsystem är standard. 

Honda visade även CTX700 och CTX700N som har mycket gemensamt med storebror men är baserad på NC700-plattformen och har Hondas DCT-låda. Båda modellerna är i A2-utförande och CTX700N är en naken version. 

Artikeln uppdateras med svenskt pris när det blir tillgängligt. Till höger finns presskit och bildspel på modellerna. Vad tycker du om CTX-familjen? Kommentera nedan!