Honda FMX 650 Funmoto

Honda gjorde en stor marknads­undersökning och resultatet talade sitt tydliga, och betydelsefulla, språk: Medelåldern bland hojåkarna ökar stadigt. Detta märks främst i Norden, men enligt undersökningen gäller det även övriga Europa. Däremot konstaterade Honda att det egna modellprogrammet för mogna kunder mer än väl tillfredsställde alla smakriktningar och önskemål. Det är anledningen till att man nu vill erbjuda yngre förare en modell som är modern, rolig, snygg och ungdomlig. För att hojen skulle matcha det yngre kundklientelets svagare köpkraft, så var man tvungen att anpassa försäljningspriset därefter.

FMX 650 har samma ram som Hornet-modellen. Med dessa motor- och ramlösningar ur befintliga komponenter kunde produktionskostnaderna hållas nere och göra försäljningspriset klart attraktivt. Vid vår provkörning kändes ramen stadig och stabil. Körställningen tillåter föraren att flytta sig långt fram i kurvor och därför gick det att ändra kurs snabbt, trots den inbyggda stabiliteten. Även när det var riktigt trångt, gick det att ta ett mycket snävt spår. Vid full attack fungerade hårnålskurvorna bäst om man drog in kopplingen vid ingången, flyttade sig framåt ordentligt och sedan styrde med en lätt dutt på frambromsen mitt i kurvan. Svängradien var aldrig problem, men vid kraftiga vänstersvängar tog fotpinnen i marken.

Frambromsens 296-millimeters skiva har ett dubbelkolvsok som ger bra bromsverkan samt bra känsla i bromshandtaget. Ingendera av bromsarna har det där tvära bettet som till exempel sporthojarna har, bromseffekten förmedlas mildare och de är lättmanövrerade. Framfjädringen slår dock igenom ganska mycket vid kraftiga inbromsningar, men den inverterade 45-millimeters framgaffelns grundinställningar kontrollerar annars framdelen både vid kraftiga ­inbromsningar och när man snabbt släpper bromsen.

 

I stadstrafik framkallar den lättkörda, 163 kilo tunga hojen ett leende i ansiktet på vem som helst. Sadelhöjden är inte för hög ens för en 170 centimeters förare och tack vare det breda styret är hojen smidig att hantera i tät trafik.

En dags testkörning på Madeiras krokiga vägar visade att Honda nått de mål man satt upp för sitt utvecklingsarbete. Varje minut bakom styret var det ”Fun & Fashion” som gällde och på de mindre ­vägarna var varje kurva ett rent nöje. Trots att hojens modellnamn är FMX, det vill säga freestyle motocross, och trots att den är väldigt lik supermotard i stilen, så får den inte förväxlas med de racerhojar som körs på supermotardbanorna.

Vid provkörningen syntes FMX ofta på både bak- och framhjulet och med lite aktiv hjälp av frambromsen kunde den även ses sladdande i vissa kurvor. Trots detta vittnade den stabila känslan, motorns breda effektregister och chassits smidighet om en allsidig maskin. Det är en hoj man kan glida runt och visa upp sig på stan med, njuta av en kvällsrunda eller till och med ta sig till och från jobbet på.

Samtidigt med Hondas kundundersökning visade en annan undersökning att supermotardhojarna är på frammarsch. Deras försäljningssiffror konkurrerar ännu inte med de stora, traditionella hoj­klasserna, men trenden pekar på ett kraftigt uppsving.

FMX 650 tillverkas i Hondas fabrik i Barcelona, Spanien, där även en stor del av utvecklingsarbetet har utförts. Inspirationskällan för nyskapelsen var en gepard i full rörelse, en snabb katt, men större, och en kombination av kraft och smidighet.

 

När Honda med hjälp av marknadsundersökningen kartlade vad potentiella köpare såg som de viktigaste beståndsdelarna i en hoj som denna, så var körstilen, ett coolt utseende och ren körglädje viktigare än rena prestanda. Därav blev arbetsnamnet under utvecklingen ”Fun & Fashion”.

Den efterfrågade stilen, Fashion, ledde till den allt mer populära supermotarden. Nykomlingen har svart­eloxerade, breda, 17-tums aluminiumfälgar, stor frambromsskiva, Renthals breda crosstyre och upprätt körställning. Designen antyder en jagande kattrovdjursprofil med en tretons färgsättning från en vildkatt.

Fun-delen, körglädjen, krävde en kraftfull, en­cylindrig motor, snäv svängradie och smidiga kör­egenskaper. Genom att sammanföra dessa egenskaper föddes FMX 650, en hoj som har drag av en supermotard, men märkbart lättare att använda än en äkta supermotardracer.

Motorn är samma encylindriga motor, som Honda använder i Dominator. Den har tillräckligt med prestanda för att körningen ska bli rolig, men kräver mindre av sin förare än de toppeffektiva tävlings­motorerna. Om man till exempel hade valt CRF 450-modellens motor, så hade hojen blivit en klart mer tävlingsaktig supermotard, med brutal kraft och elak. Men då hade konsumentvänligheten blivit lidande, servicekraven hade ökat kraftigt och dess breda användningsområde hade krympt påtagligt.

 

Plus:
Allsidig och rolig. Smidig och lättkörd.

Minus:
Den som söker en riktig supermotardracer blir besviken på för lite effekt och för mjuk fjädring.

Publicerad i Bike nummer 6 2005.
Av: Sami Salonen