Honda F6B Bagger

Gold Wing, flaggskeppet i Hondas modellprogram, har nått en respektabel ålder på 38 år. Genom åren har modellen fått större ­motor, mer kåpor och all möjlig utrustning. Men vad händer när man tar bort allt detta?
Baggerhojar, cruisers med väskor, har uppnått enorm popularitet på andra sidan Atlanten, så Hondas beslut att utveckla Guldvingen i samma riktning kommer inte som en överraskning. Utrustningen är enklare och frontkåpan är stilenligt låg. Priset ­inkluderar sidväskor, men toppboxen är ­borta och till skillnad från andra hojar i samma klass ­bländar den inte med någon kromglans.
Trots att F6B väger cirka 30 kilo mindre än originalet kan den 385 kilo tunga motor­cykeln inte precis kallas lättviktare. Vikten märks dock inte under färd, det är lätt att komma överens med den massiva hojen tack vare den låga tyngdpunkten. Komforten i den låga sadeln är god och ergonomin bra och rymlig.
Speglarna ger utmärkt sikt och den lätt­avlästa instrumenteringen kompletteras av en informativ färddator. Förarmiljön kryllar av knappar och spakar. En stor del har att göra med ljudsystemet, och man kan bara undra om det inte skulle räcka med lite färre.
Fram sitter en teleskopgaffel på 45 milli­meter och bak en enkeldämpare. Chassit fungerar bra, endast större ojämnheter slår igenom. F6B är ganska sportig, något som framhävs inte minst av prestandan i den ­biff­iga motorn och sporthojar får passa sig vid rödljus. Motorn är inte explosiv utan ­effekten kommer jämnt och fint, det fan­tastiska vridet börjar redan vid tomgång.
 
På landsvägen är F6B stabil oavsett hastighet. Det lilla kåpglaset fungerar fint men när hastigheten stiger över 100 km/h krävs det hörlurar för att kunna lyssna på radion, vilket det finns en anslutning för.
Växellådan fungerar bra och utväxlingen är tillräckligt hög för touring. Guldvingens bakväxel fattas, det är alltså bra att fundera lite på var man parkerar den tunga motor­cykeln. Kardanen är väldigt kultiverad och den känsliga kopplingen är lättanvänd. ­Hondas DCBS (Dual Combined Brake System) bromsar effektivt och säkert ­tillsammans med ABS-systemet. 

Honda F6B är ingen traditionell bagger utan snarare en komfortabel och sportig muskelhoj. Den gillar cruising, kurviga vägar och att lägga mil på längre touringresor. Det relativt höga priset avskräcker, men man får mycket hoj för pengarna. 

Plus: Fantastiskt vrid och pigg motor. ­Trevliga köregenskaper. 
Minus: Ingen farthållare. 

Publicerad i Bike nummer 7 2013
Text: Petri Suuronen
Foto: Valtteri Nygren