Honda CBR1100XX Super blackbird

Drömmar om höga hastigheter och prestigefulla rekord har drivit nästan alla motorcykeltillverkare till utvecklingen av extremsnabba cyklar. Det mest uppmärksammade fartrekordet att bräcka är ändå just bara 300-kilometersvallen.

Honda ville så klart vara de som tog över ryktet om att vara den tillverkare som hade de allra snabbaste motorcyklarna, något som Kawasaki tidigt skrutit om efter att ha släppt hojar som Z 900 och deras supervassa tvåtaktare på 500 och 750 kubik.

Honda satsade på att nå och överskrida den prestigefulla 300-gränsen. Även om det inte står skrivet som officiella mål står det utom all rimlig tvivel att det måste ha varit en av de punkter som stod överst på dagordningen när de skissade på denna modell. Hur som helst nådde denna projektil till motorcykel vid den första provkörningen som kondukterades av MC-Nytt 1996 respektingivande 295 kilometer i mätarfart.

 

Även om vi bortser från att de 300 aldrig nåddes så var Honda CBR 1100 XX Super Blackbird faktiskt utan tvekan under en tid världens snabbaste standardmotorcykel. Det är alla gånger ärbar prestige i det!

Vi lyssnade med en rad ägare och fick snart uppfattningen att Super Blackbird har en mycket nöjd skara av ägare. Normalt får man ta de entusiastiska ägarnas kritik med en nypa salt men så snart bilden klarnar att de få negativa detaljer som tas upp av ägarna är det samma hos dem alla förstår vi att CBR 1100 XX »Dubbelkryss« verkligen är en grym hoj för de som söker en snabb tourer men att den samtidigt har några egenskaper som kanske inte alla ger full poäng.

Det som i stort sett varenda en som haft åsikter om Honda CBR 1100 XX Super Blackbird säger är att den är mycket snabb och stabil, detta förvånar knappast någon. En relativt lång hjulbas bidrar till just fina högfartsegenskaper. För Hondan CBR 1100 XX gäller måttet på till exempel 2001 års utgåva 1 490 millimeter. En lång hjulbas som är gynnsam för stabilitet blir naturligtvis samtidigt ett hinder för den allra kvickaste av styrningar så förvänta dig inte att det är en Fireblade du köper. Visst kan du gasa hårt och köra fort på små kurviga vägar med en CBR 1100 XX men den gör sig bättre som tourer än som kurvsmiskare.

När en hojtur börjar bli längre ställs också kraven på att komforten skall vara på topp och det är den definitivt på en Super Blackbird ifall du inte är så värst mycket längre än 185 centimeter, då det kan vara dags för ett högre kåpglas till exempel. Är du längre är det, som med alla motorcyklar, läge att provköra hojen ordentligt innan köp.

Du som gillar fart och ös har faktiskt gott om skäl att titta på en »Dubbelkryss«, alla som kört den gillar vridet och accelerationen. De allra modigaste vågar sig givetvis på långa och fina bakhjulsåk. Vridet är grymt och effektkurvan är så pass fin att du kan köra på sexan allt från 35 till 190 kilometer i timmen på sexan.

 

Kollar vi på bromsutrustningen dyker en och annan kritisk röst upp, nu ska vi dock ha klart för oss att de som tycker att Hondas kombibromsar är till bekymmer och inte arbetar optimalt är de som tar sin CBR 1100 XX till ytterligheterna för vad den är tänkt – eller än längre. När du kör riktigt hårt och frestar på bromsarna så kan oönskade hjulsläpp uppstå. Men för alla de som inte egentligen önskar sig en Fireblade så är cdbs (Combined Dual Brake System) en riktigt bra hjälpreda för att få ner farten effektivt. Kombinerat med abs är det antagligen helt oslagbart. För touring och normalkörning får bromsarna idel rosor.

En annan detalj som ägarna är nöjda med är den otroligt fina ljusbild och kraft framlampan fram ger, inte helt dumt att ha en mörk höstkväll.   Står du i begrepp att nappa på en CBR 1100 XX Super Blackbird kan du snacka med medlemmarna på www.superblackbird.se, där är du säkert välkommen som medlem. Om inte annan har de en rad tips till dig om din »dubbelkryss«.

Publicerad i MC-Nytt nummer 2 2011
Text: Henning Svedberg