Honda CBR1000RR

Jag är knappast den enda som har drömt om V4-motor, sport-DCT och fullspäckat elektronikpaket i form av traction-, wheelie- och launch control plus quick shifter. Casey Stoner har den ju redan i garaget, så det skall väl bara till ljus, ljuddämp­are och nummerplåt…  
En gatversion av RC 213 V hade varit ett högteknologiskt statement från Honda, nu när Fireblade fyller jämnt. Det är trots allt 20 år sedan Tadao Babas CBR 900 RR körde om hela tusenkubiksklassen med sin låga vikt och lägre, men mera lättkontrollerade, effekt som gjorde den överlägsen på bana och landsväg.  
Mer än 445 000 Blades har producerats sedan 1992, med årgång 2006 som high score med 64 028 enheter. I dessa tider är försäljningen av sportmotorcyklar dock i fritt fall och det är troligen därför vi idag möter en Fireblade som i förhållande till 2011-modellen ser ut att vara sparsamt uppdaterad.  
Men redan efter några få pass på Portimão i södra Portugal är det svårt att vara en fortsatt pessimist. Banan, som vi känner igen från Superbike-vm, är en bergochdalbana av backar och svepande kurvor och även om vi börjar på våt asfalt blir jag snabbt förtjust i den nya fjädringen och motorns förbättrade mellanregister.
Big Piston-gaffeln dyker minimalt när det bromsas från över 270 vid slutet av långsidan,  och dess mer jämna dämpning över hela rörelsen ger bra känsla för framänden vid inbromsningar sent in i Portimãos trilskande och feldoserade kurvor.   
Fireblades nya Balance Free-bakdämpare, som i grund och botten är konstruerad som Öhlins TTX-dämpare se Tech på sidan 75), förtjänar också ros. Den har inte de tradition­ella dämparnas lätta tvekan vid övergång från kompression till retur och den ser till att Bridgestones förträffliga s 20 som avlöser BT-016 Pro) biter ordentligt vid kraftig acceleration under nerlägg.   
2012 års modell har inte fått ride by wire-gas som Ten Kate-teamets racer i Superbike-VM, men ändringar i insprutningens mappning ger ryckfria gaspådrag från apex i både snäva och vida kurvor. Det märkbart renare draget vid små spjällvinklar kommer att vara en klar förbättring även på gata, där 75 procent av Fireblade-förarna enligt Honda kommer att använda sin motorcykel. Det är säkert också populärt bland gatförarna att bränsleförbrukningen är reducerad med en tiondel.  
Trackday-förarna, som står för 10 av de resterande 25 procenten resten går till proffe­sionella racerförare), kommer garanterat också att värdesätta förbättringarna. På torr asfalt med fastare avstämd fjädring och ett set spetsigt profilerade Bridgestone R10-bandäck med trycket satt till 2,2 bar fram och 2,3 bar bak, blir fördelarna med fjädringens klarare förmedling och motorns jämnare insprutning ännu tydligare.
Fireblade kan nu kastas in i svängen och faktiskt biter bakdäcket så bra ut ur kurvorna att jag motvilligt måste medge att jag inte saknar traction control. Känslan för motorns kraft förmedlas till högerhanden på ett enastående sätt.  
I gengäld skulle jag velat ha lite mer dämpning i Hondas elektroniskt reglerbara styrdämpare när framhjulet blir lätt och styret slår från sida till sida över guppen ut på rakan.  

 

När oron har lagt sig är det tid att njuta av Fireblades nya instrumentering i bästa MotoGP-stil. Den rymmer både växelindi­kator, laptimer och fem programmerbara shift light-LED:s som kan tändas med 200 eller 400 varvs intervall en åt gången eller alla på en gång. Du kan dessutom välja mellan fyra varianter av varvtalsvisningen, som framgår av boxen till höger.
Vi kör Fireblade-versionen med C-ABS, låsningsfria bromsar som själv fördelar kraft­en mellan fram- och bakhjul, vilket också har optimerats till 2012. När fotbromsen aktiv­eras nyper frambromsen mindre än förut vilket ökar stabiliteten vid inbromsning och ger lättare instyrning.
Allt som allt är det få men effektiva förändringar på CBR 1000 RR årgång 2012. Den ser också skarpare ut då föregångarens trubbiga nos avlösts av en spetsigare dito med större luftintag. Sadeln är dessutom slankare och de treekrade hjulen är ersatta av ett par sexiga tolvekrade, som är starkare men också en smula tyngre.
Nej, Fireblade har inte fått V4-motor, men är bättre än någonsin – igen.
 
Plus: Användarvänlig motor. Bra fjädring med lättillgänglig justering. Intelligent ABS med kombifunktion.
Minus: Har varken traction control eller quick shifter. Konkurrenterna har fler hästkrafter.

Publicerat i Bike nummer 2 2012
Text: Klavs Lyngfeldt
Foto: Honda