Honda CBF1000FA

Honda CBF 1000 FA ger känslan av att färdas med vinden, plötsligt är du framme och du ställer dig frågan om du ens körde dit? Modellen som introducerades 2006 kommer i år i en rejält uppdaterad version. En ny aluminiumram ersätter den gamla vaggramen i stål, ny design på avgassystemet sänker vikten och nya CBF är fem kilo lättare än föregångaren. Honda har även höjt motorns kompression vilket ger nio hästkrafter mer enligt effektangivelsen.

Vid en första anblick noteras de kosmetiska förändringarna som bär anletsdrag från tillverkarens sportigare CBR-modeller, ett fräscht lyft utan tvekan. Instrumenteringen är ny med en analog varvräknare och digital hastighetsmätare som har ett enkelt, informativt och modernare stuk. Utöver det får du bränslemängdsmätare, trippräknare och klocka, inget mer. En riktig färddator hade varit önskvärd.

Som förare möts du av en relativt låg sadel, som kan höjas eller sänkas 15 millimeter beroende på längd. Körställningen är upprätt men är du längre blir knävinkeln relativt snäv. Det första intrycket blir att det här är en stor motorcykel för korta förare – något som Honda också poängterar.

Som körupplevelse är CBF otroligt lättkörd; lättstyrd, neutral och med motorns silkeslena närvarande. Chassit känns stadigt även i högre farter på motorväg och fjädringen är komfortabel utan att kännas svampig.

Insprutningen är mycket bra och effektregistret känns som en välavvägd tennislobb. Den är stark redan från låga varv och trots att växellådan är lättarbetad och distinkt växlar jag sällan. Gången är nära på vibrationsfri och först vid 6 000 varv på högsta växeln nås mina genitalier av ett lätt pirrande. Mer upphetsande än så blir det inte. ABS-bromsarna av kombimodell känns trygga, även om de saknar det där riktiga suget.

Det står utan tvekan att nya CBF 1000 FA är ett mångfacetterat landsvägsredskap och ett mycket bra sådant. Den har blivit lite bättre och lite snyggare, och är fortfarande ett val för den som söker komfort. Självklart finns originaltillbehör för långresor.

Plus
Komfortabel och lättkörd. Mjuk och fin motor med ett effektivt register. Passar även kortare förare.

Minus
En motorcykel med touringkapacitet förtjänar en riktig färddator. Levererar inga direkta adrenalinkickar.

 

Publicerad i Bike nummer 6 2010.
Text: Oscar Algott
Foto: Tobias Peterson