Honda CBF 600 SA

Vad är det egentligen som gör en motorcykel bra för dig som just har börjat köra? Många vill att den ska vara lättkörd, att du under framförandet inte ska behöva koncentrera dig på att behärska hojen. Andra saker som uppskatas är säkerhet, som ABS-bromsar, vilka underlättar i trängda situationer. Detta har varit Hondas fokus under utvecklingen av CBF 600 SA, tillsammans med bättre känsla och körbarhet.

 

Modellen CBF 600 SA introducerades 2004 men har till 2008 genomgått stora förändringar. Anledningen stavas Euro 3, vilket lett till en mer miljövänlig motor. Drivkällan är en version av fjolårets i CBR 600 RR, vilken också återfinns i Hondas CB 600 F Hornet.

Den tidigare racemässiga motorn har här förändrats drastiskt. Toppeffekten har sänkts och istället har den fått mer effekt i mellanregistret.

Ramen är samma typ av aluminiumkonstrutkion som Honda använder i CB 600 F Hornet. Genom dessa två stora modifieringar har Honda minskat hojens totalvikt med hela 10,3 kilo. En så stor viktminskning känns givetvis och har också gett CBF:en bättre körbarhet, samt större dos av det subjektiva uttrycket körglädje. Hojen har låg tyngdpunkt och tack vare den minskade totalvikten känns den lättmanövrerad vid stadskörning.

Även om framgaffeln i grund är densamma som tidigare finns nu justerbar förspänning, vilket underlättar när du vill köra med passagerare. Fjädringen är balanserad och tillsammans med den nya ramen känns CBF:en mycket stabil.

Bromsarna är bra och i Sverige är ABS standard för modellen.

 

Honda är duktiga på ergonomi. Sadelhöjden kan justeras i tre lägen och kåpglaset i två. Designen av halvkåpan är ny och tack vare detta sitter föraren mer skyddad från fartvinden än tidigare.

Honda CBF 600 SA är ett säkert val för dig som vill ha en lättanvänd och smidig hoj, med avslappnade köregenskaper och som funkar bra i stan. Att den dessutom har ABS som standard känns tryggt. Kort sagt en trevlig motorcykel, som inte sticker ut. Och det på både gott och ont.

 

Plus
Lättanvänd och trevlig att köra. Hojen fungerar målmedvetet i olika körsituationer.

Minus
CBF:en erbjuder inga hissnande körupplevelser. Vissa billiga detaljer, såsom kedjespännaren, drar ner intrycket.

Publicerad i Bike nummer 2 2008.
Text: Sami Salonen