Honda CB1300F

 

Tio år efter originalet, 1992, kom den retrodesignade kopian av Honda CB 900 F: CB 1000 Big-1. Vattenkyld radfyra, vaggram i stålrör,  massiv och kraftfull design. Modellen  ersattes i Japan till säsongen 1998 när Honda avtäckte  CB 1300 Super Four. Uppdaterad, men till utseendet mycket snarlik CB 1000 och med motor från Honda X4 – en modell från 1997 som var ämnad att utmana Yamaha V-Max. Honda X4 hade en vattenkyld cylinderrad full av kylflänsar och huserade 1284 kubik.
2003 kom så Honda CB 1300 F. Förutom cylindervolymen från X4 var allt nytt. 20 kilo lägre vikt genom framför allt 7 kilo lättare ram och 8 kilo lättare motor. Förgasarna från X4-motorn hade ersattats med insprutning, avancerad motorstyrning och topplocket hade blivit kraftigt omarbetat. En ventil i avgassystemet öppnar och stänger beroende på varvtal och syftar till att optimera effektregistret.
Det är svårt att inte gilla Honda CB 1300 F. Från den bekväma sadeln infinner sig snabbt känslan av att sitta på en ovanligt väl ihopskruvad och förfinad motorcykel. Solid. Motorn hummar dovt och låter precis så stark som den i själva verket är. Det är inga problem att starta på trean och att köra runt stan på högsta växeln (femman) och se varvräknarnålen peka mot  1 500 varv resulterar ingalunda i elaka vibrationer eller hackningar.
Styret går att flytta 20 millimeter närmare föraren genom att styröverfallen på den övre gaffelkronan vrids 180 grader.
Fjädringen är en väl avvägd kompromiss mellan komfort och funktion som fungerar mycket bra så länge föraren inte börjar pressa chassit, då känns Hondan mjuk och oprecis. Även tyngre förare och par som kör med packning behöver göra något åt fjädringen för att känna sig helt nöjda. Bak är fjäderförspänningen justerbar i fem lägen.
Instrumenteringen utgörs av två stora och mycket tydliga runda mätare. Den ena hyser dubbla trippmätare, visar räckvidd vid återstående bränsle, har stoppur och en kalender med påminnelsefunktion för födelsedagar(!).
Känslan i broms- och kopplingsgrepp är superb (bromsoken kommer från CBR  900 RR) och gör det lätt att njuta av motorns kärnreaktorlika effektutveckling.  Från årsmodell 2007 har CB 1300 F originalmonterade ABS-bromsar.
2005 gjordes en del uppdateringar. Motorn fick tunnare sidokåpor som gjorde motorn 10 millimeter smalare på varje sida och gjorde det lättare att nå marken med fotsulorna. Insprutningen och tändningen justerades för att förbättra responsen i gashandtaget. 
Samma år som Honda presenterade CB 1300 F anmälde man sig till Suzuka 8-timmars och rullade fram en oerhört seriöst racepreparerad CB 1300 F som man kallade Type R och som körde i mål på 30:e plats av totalt 80 ekipage. Överväg alltså att göra om din CB 1300 F till banhoj och roa dig med att se alla förvånade miner när du bromsar dig förbi ett helt koppel CBR och GSX-R in i Trösen. En praktisk grej är tolv liters förvaringsutrymme under sätet och sex krokar att fästa remmar med.
Honda har en lägre sadel som originaltillbehör. Artikelnumret är  OSK-ZX-MEJ12 och sadeln sänker sithöjden med 30 millimeter och är dessutom 15 millimeter smalare, vilket gör det avsevärt lättare att nå marken.