Honda CB1000R metallbusen

Naturen längs den kurviga bergsvägen från Ronda till Marbella flimrar förbi till det makalöst fina ljudet från Hondans kraftfulla motor. Quickshiftern skickar i växel efter växel och gör körningen än mer njutbar. Cykeln ligger fint i de valda spåren genom kurvorna och de 145,52 hästkrafterna från uppdaterade radfyran levereras linjärt och lätthanterligt.

Ingenjörerna hos Honda är kända för sin noggrannhet och detta märks av i nya CB1000R. Tillverkarens representanter på plats vid den här provkörningen berättar att Honda fokuserat mycket på utseendet. Det ska vara smådetaljer som gör helheten. Modellen kallar Honda även för Neo Sport Cafe, en modern tolkning av det klassiska caféracer-begreppet. Innan motorcykeln släpptes analyserades feedbacken från fokusgrupperna grundligt och därefter har de gjort justeringar och finslipat modellen.

Honda har haft fokus på att få fram en hoj med en enkel och stilren design och fina köregenskaper. Och även om smaken är delad måste jag ändå medge att CB1000R verkligen har ett tufft utseende.
Konceptmodellen presenterades 2015 under Milano-mässan och på några år utvecklades det genom designsamarbetet mellan avdelningen i Japan och den i Italien till den färdiga CB1000R-modellen.
På den avskalade motorcykeln finns bara sex plastdelar, huset till framlyset, två nyckelskydd, framskärmen, kåpan till luftfiltret och kedjeskyddet. Framtill sitter en prydlig LED-strålkastare.

CB1000R har blivit 12 kilo lättare än sin föregångare och den har fått 20 fler hästkrafter, vilket ger 20 procent bättre vikt/effektförhållande. De små genomarbetade detaljerna och de borstade aluminiumkomponenterna bidrar till motorcykelns rena och enkla design.
En stor del av viktbesparingen har Honda åstadkommit genom konstruktionen av den nya ljuddämparen. Resterande viktbesparing har skett genom finslipning av enkelsvingen och andra detaljer.
Sadeln har blivit aningen smalare och sadelhöjden på 830 millimeter underlättar framfarten för kortare förare.
 
Motorn härstammar ännu från 2006 års Fireblade men den har fått höjt kompressionsförhållande från 11,2 till 11,6. Spjällhusen har även växt från 36 till 44 millimeter.
Motorn levererar nu 145,52 hästkrafter vid 10 500 varv och 104 newtonmeter vid 8 250 varv.  Rödmarkering börjar vid 11 500 varv mot tidigare 10 300.
Det nyutvecklade ride-By-Wire-systemet levererar motorns effekt väldigt mjukt och kontrollerat. Detta märker jag speciellt av vid accelereration från låga varvtal. Motorns respons på rörelserna från gasrullen är väldigt exakt, vilket gör accelerationerna till behagliga och tryggare upplevelser. Den här nya Hondan är stark genom hela varvtalsregistret och kraften trycker på ännu mer mellan 6 000 – 8 000 varv. Utan de elektroniska hjälpmedlen skulle hojen kunna vara i brutalaste laget.

CB1000R har tre olika körlägen. Sport-mode plockar ut mest effekt och ställer motorbromsen och traction controllen på lägsta nivån. I Standard-mode är alla inställningar på mellanläge och i Rain-mode har effekten dragits ner, motorbromsen ställts i mellanläge och traction controllen är ställd i högsta läget.
Utöver förinställda lägen finns ett User-mode som föraren kan skräddarsy efter egna önskemål. Därigenom kan du ställa motoreffekten till vilket läge du vill, justera motorbromsen efter ditt tycke och traction controllen kan du stänga av helt om du vill.
CB1000R har en 43-millimeters USD Big Piston-framgaffel från Showa med 120 millimeters fjädringsväg. Den erbjuder även på gott om justeringsmöjligheter. Baktill sitter en justerbar monodämpare med 131 millimeters fjädringsväg.

Vår provkörningsmodell var en plus-version som har fler aluminiumkomponenter än original, som exempelvis skydd för bakdämparen och skyddsnät för kylaren. Plusversionen är också utrustad med en quickshifter som fungerar riktigt fint och höjer körupplevelsen stort på kurviga vägar. Även handtagsvärmare sitter på plusmodellen, en funktion som kom väl till användning då vädret i Spanien var kallt och regnigt.Honda hade planerat en väldigt fin provkörningsrutt, från Marbella till Ascari-racingbana och därifrån tillbaka via Ronda. Tyvärr uteblev provkörningen på banan då det var kraftigt regn vid tillfället. Vägarna där runt om var riktigt hala vid väta. Även med Rain-läget på kändes det som att cykeln hade svårt att hitta fäste. Vid prov av Sport-läget kunde provkörningen slutat i katastrof men som tur var är hojen lätthanterlig och situationen gick att styra upp. Sport-läget med dess fulla motoreffekt var alldeles för mycket på de såphala vägarna vid regn, så Rain-läget kom verkligen till nytta.

Förmiddagen kördes i hällregn men under eftermiddagen sprack det upp och vägarna hann torka aningen så cykeln gick att provköra ordentligt. På den fantastiska vägen till Ronda kunde hojen kramas ur ordentligt.
Effekt finns så att det räcker och hanterbarheten kändes riktigt fin. Bromsarna bet kraftigt och hade väldigt fin känsla vid dosering. Och ljudet, jisses vilken skön sång. Medtrafikanterna lär inte undgå att uppmärksamma dig i alla fall.

 

Annons

Annons