Honda CB1000R 2008-

Hornet hette den, föregångaren till CB1000R. Det var en ilsk och elak design av ett chassi som gillade respektlös körstil och huserade en motor som uppförde sig som en adrenalinstinn buse.
Riktigt så elak var den ändå inte, det är nästan inga motorcyklar idag med bullerkrav, utsläppsreglering och anpassning till allehanda regelverk och annat. Ett nöjesfordon är det ändå frågan om, ett väldigt praktiskt nöjesfordon. Graden av elakhet och hur bråkig denna sporthojsmotoriserade streetfighter verkligen är regleras med gashandtaget.
Tar du i och ger fullt så får du fullt. Det är 125 hästar som går från trav till galopp på någon sekund. Det gör att du kan köra denna hoj i praktiken redan som nybörjare och växa med den tills du är så tuff att du vågar köra med sladd i varje kurva.  CB1000R duger till det och mycket mer.

Blodet i ådrorna på Honda CB1000R är Hornetnära utan att Honda lät modellen krönas med serienamnet. Den är också fylld av racingblod då motorn är plockad ur Hondas supersporthoj CBR1000RR Fireblade, dock något nedtrimmad, och den är fantastisk att köra. Chassit är också stadigt och bjuder på trygghet i körning tack vare en bra uppsättning fjädringskomponenter. Även bromsarna är mycket bra och får gå hem med höga betyg i väskan.
Frågar vi ägarna så tycker de flesta att det är en mycket lättkörd hoj som är en fröjd ute på vägar såväl i snävakurvor som på långresor. Att motorn får mycket beröm blir alltmer tydligt. Särskild uppmärksamhet får dess mjuka och fina motorgång. I samma andetag får även det undersköna vridmomentet och motorns explosivitet beröm.
Någon nämner den fina känslan i framgaffeln och menar att du ständigt har full kontroll på var framhjulet har för sig.
Här rosas även långfärdsegenskaperna och att den har ett eget yttre, den egna formen som gör att den sticker ut i mängden av andra hojar.
Vi hör invändningar mot att den inte är helt optimal på bana, nu kan någon knorra att den inte alls är tänkt för detta. Det är förvisso i sak sant, men för den som köper en tusenkubikare kan mycket väl en bandag nu och då vara en kul upplevelse och det blir allt vanligare med bandagar.
CB1000R är  dock väl mjuk i fjädringen och fotpinnarna tar i ganska tidigt. Så en grundlig justering av fjädringen och eventuellt styva upp med alternativa fjädringskomponenter kan vara en god investering för ban- och hårdgasa.

Vidare beröms att den är så otroligt lättsvängd och överhuvudtaget trygg och lättkörd, detta utan att tappa den spännande delen av körupplevelsen. Något som ofta försvinner på allt för trygga motorcyklar.
Vår mekaniker Erik Wellton på Hela hojen menar att de som kör hårt med sina CB1000R skevsliter frambromsskivorna och att de som frekvent kör på bakhjulet kan få packboxarna i framgaffeln att ge upp. Det är ändå ingen fara med resten av hojen som tål ganska mycket stryk då grundmaterialet är väl tilltaget och bra prylar.
Det viktigaste du har att kolla på inför köp är om bromshandtaget pulserar under inbromsning och om du kan se om det »fuktar« vid packboxarna på framgaffeln. Därtill rekommenderar Erik att du kollar att samtliga föreskrivna servicear är utförda och stämplade i serviceboken.
Sammanfattningsvis är det en fantastisk hoj som är lättsvängd och går fortare än det känns på kurviga vägar. Vi kunde i vår test i MC-Nytt 9.08 konstatera att detta var en underbar hoj trots om den inte vann.
Om du förväntar dig att se världen och planerar åka många mil motorväg är CB1000R kanske inte det optimala valet, men om du ser små vindlande vägar framför dig och känner att du vill boulevardglida och rödljusrejsa, ja då är detta hojen för dig. Detta vare sig du just tagit körkortet eller om du är erfaren och duktig förare. Alla har kul på en CB1000R.

 

Publicerat i MC-Nytt nummer 9/10 2012