Hög standard i Mainz

Egentligen så är det inte många av de som kom till Mainz som kände till det, men numera finns det två arrangörer av internationella EM och VM-byggartävlingar. Från början var det den engelska tidningen AMD (American Motorcycle Dealer) som startade evenemanget och höll ett VM i Las Vegas. Året därpå hölls EM och VM och sedan har evenemanget bara vuxit med upp till 13 olika byggtävlingar runt om i Europa där alla tävlar om att få en biljett till finalen i Sturgis. Fast förra året blev det bråk mellan AMD och deras plånbok, Custom Chrome. Så nu finns det två olika arrangörer.

Eftersom det är Custom Chrome Europe som har haft hand om EM-tävlingen i Mainz så var det givetvis dit alla byggare åkte under utsatta dag då tävlingen som vanligt hölls i Phoenix halle. På lördagen hade Custom Chrome sin återförsäljarkonferens medan söndagen var öppet för alla.

Totalt hade drygt 120 motorcyklar från hela Europa tagit sig till Mainz och även om vinnaren inte fick någon biljett till VM i år så fanns det en hel del enastående byggen på plats. Tävlingen i Mainz var en av fyra i världen som körs i samband med återförsäljarmöten. Den första i Santa Clara, Kalifornien, den 12-20/3, den andra i Mainz, tredje i Sturgis den 15-17/4 och sista rundan vid Faaker See i Österrike den 10/9. Klasserna hade ändrats till i år för att passa Custom Chrome-katalogen lite bättre.

Främsta tävlingsklass är »Championship« som är helt fri, »Modified Harley« innebär att byggaren använder sig av en original-Harley i grunden och »Rev-Tech Performance« är öppen för alla hojer med harley-kloner från just RevTech. Klassen »Jammer Old School« var öppen för motorcyklar som tävlade i alla klasser men som var byggda i gammal stil. Sen hade vi så klart ett »Public Choice«-pris där besökarna fick rösta på sin favorithoj.

Championship« som var en BSA café racer kan du läsa om på annan plats i denna tidning, men vad vi tycker är lite extra kul var att Adam Nestor som vann Guldbågen 2010 fick ett specialpris för exceptionell styling och finish med sin Madame Guzzi!

Andrapris i Championship Class tog Marco Cinquinis med sin aluminiumskapelse Stargate som hade en del spännande lösningar som kardandrift. Trea blev tjecken Roman Bus som tävlade med sin sidventils-Harley med luftfjädring. En hoj som vid en första anblick ser stelbent ut.

 

Vinnaren i klassen Modified Harley blev Abnormal Cycles sidvagnshoj Union. Även den en sidventilare. Eftersom hojen även tog segern i klassen jammer Old School så ansågs den vara en av utställningens stora vinnare.

Public Choice vanns av tysken Udo Kohse från firman Bike Project. Hans Sportster-bygge V-Rocker var en slags mix av board tracker och low rider och hade väldigt mycket egentillverkade detaljer.

Det ska bli spännande att se om mainz-tävlingen lyckas behålla antalet deltagare till nästa år eller om AMD lyckas skapa en ny EM-tävling som får Europas byggare att gå man ur huse för att försöka ta sig till VM i Sturgis.