Haveri på en av världens bästa grusväg

Dagen börjar smått magiskt. När vi kör ut genom reservatet där vi campat passerar vi först en noshörning som står gömd bara 50 meter från vägen, ett par kilometer senare tvingas vi stanna då en elefantflock bestämmer sig för att korsa vägen. Det här är verkligen Afrika.

Vägen mot Phinda slingrar sig genom Ghost mountains, och vi ritar allihop långa streck ut ur kurvorna. Men det roliga får ett snöpligt slut på toppen då vi upptäcker inte bara ett utan två läckage från kylaren på den F800GS som jag kör. Förstärkningsplåten i borstad aluminium från Touratech har såklart tagit en del kraft av stenen, men den skulle behöva vara monterad med minst 10 millimeter avstånd mellan kylaren och skyddet. Här finns utrymme för produktutveckling. Tyvärr missade jag därför en av de bästa vägarna, med hopp efter hopp på en väg som klättrade upp till den campingplats vi idag slagit läger vid. Slår man ihop naturupplevelsen och själva körupplevelsen torde det kunna rankas som en av världens bästa grusvägar.

Som tur är fixade våra mekaniker problemet på nolltid nu ikväll och imorgon blir det mer körning, en av de längsta sträckorna, 38 mil.

När det gäller tävlingsupplägget har Team Nordic presterat väldigt bra idag. Vi har haft flera "specialsträckor" med allt från hjulbyte till "Assagai" och kanotpaddling. Totalt sett ramlar vi ner en placering, till en tredjeplats men än är det inte över. Det är två dagar kvar.

– Teamet fungerar bra och det är det viktigaste. Vi har våra roller i varje övning och vi gör vårt bästa. Mer än så kan vi inte göra, konstaterar Börre Skiaker.

– Ännu en dag med fantastisk motorcykelkörning, konstaterar Per Wallin.

– Och vi vann ju kanotpaddlingen konstaterar vikingen Jussi och lägger till att alla borde klicka in på Facebook och rösta på "picture of the day" där vi vann första dagen med en hoopbilkd.Vi komk dock bara på femteplats med bilden från flodövergången och gör nu ett nytt försök med en bild av en av våra engelska vänners otaliga krascher under gårdagen. Klicka på bilden här nedan och rösta på den!

Men så vilka är hjältarna i Team Nordic? Dels har viu svensken Per Wallin som inte bara kör enduro till vardags, kör en BMW F800 GS privat och dessutom kört på elitnivå i enduro. Före detta fjälljägare som idag håller på med värmeverk och planerar en långresa från Korea till Japan, vidare till Ryssland, Mongoliet och så hem.

Från Norge kommer Börre Skiaker från Hvitstad utanför Oslo. Även han kör BMW, men däremot en HP2 med såväl motardhjul som offroadhjul Efter 400 mil äventyrsemester i Marcko kan man giss att det är gruskörningen som ligger närmast hjärtat. En racingkille som levt och växt upp med bil och motorcykelracing, har tävlat i såväl motocross som olika formelbilsklasser.

Julli Alli-Lekala är 39 år och korvfabrikör från Tammela som ligger 12 mil norr om Helsingfors. Hemma kör han kör förutom en BMW F800GS även en gammal KTM. Och även F800GS ser ut att få vinterdäck i år.

Mer om GS Trophy på länkarna här nedan. Kolla även in filmklippet från gårdagens sträcka. Fler filmklipp kommer…