Hastighetsbegränsning införs för Dakarrallyt

Med hjälp av avancerad teknik är förhoppningen att 2006 års upplaga av det hårda och skoningslösa Dakarrallyt ska bli säkrare än någonsin. Den 31 december kommer rallyt flaggas igång med start i Lissabon, Portugal. Därefter kommer rallyt att köras genom Spanien, Marocko, Mauretanien, Mali, och Guinea för att slutligen nå fram till Senegal och stranden vid Dakar.

Högsta tillåtna hastighet under rallyt kommer att regleras till 150 kilometer i timmen. Dessutom är hastigheten genom byar och samhällen begränsad till 50 kilometer i timmen. Tack vare två olika system, Iritrack och Sentinel, kommer säkerheten för de tävlande att öka avsevärt.

Sentinel är ett snillrikt system som ska minska risken för kollision mellan snabbare fordon som kör om långsammare fordon. Då den som kör om använder sitt signalhorn, och befinner sig närmare än 150 meter från det fordon denne tänker köra om, blir den långsammare föraren förvarnad genom ljus och ljudsignaler. Genom ett knapptryck kan den ”långsamme” bekräfta att denne uppfattat och att det är okej att köra om. Dessutom finns en larmfunktion som ska minska risken för serieolyckor. Om larmet aktiveras blir tävlande som är inom en radie på upp till 500 meter, varse att en olycka har inträffat i närheten. Detta är särskilt bra om ett fordon kör fast bakom en sanddyn eller då sikten är begränsad.

Iritrack är ett satellitsystem som gör det möjligt för tävlingsledningen, och andra att följa de tävlande. Iritrack är utrustad med ett automatiskt larmsystem som löser ut om en olycka inträffar. Då larmas tävlingsledningen automatiskt och ges aktuell position på olycksplatsen. Dessutom finns möjlighet för de tävlande att via en telefonfunktion tala med tävlingsledningen. Som en extra bonus ges även de tävlande möjligheten att kunna skicka textmeddelanden för livepublicering på webben.