Harley Davidson XL 883 Sportster 1986–98

Sportster var den första Harley-Davidson som fick ett riktigt namn, inte bara en beteckning, och det var redan på femtiotalet. Populär blev modellen först när evo-motorn kom 1986 och gav otaliga köpare möjlighet att uppleva h-d-känslan för en ganska billig penning. Sportster finns i tre utföranden. Som Standard har den enkeldyna och inga tillbehör. 1988 kom De Luxe med plats för passagerare och samma år kom också Hugger med lägre sitthöjd. Samma modellår fick motorn nya kamaxlar och förgasare med resultatet både mer vridmoment och mer effekt. Det året insåg fabriken också att gjutna fälgar inte var lika snyggt som trådekrade. De Luxe fick drivrem till bakhjulet redan 1991, två år före de andra modellerna, när även växellådan modifierades och blev femstegad.

Vad som kan störa är den extremt snålt tilltagna tanken på bara 8,5 liters volym som trots den låga bensinförbrukningen (0,4 liter milen) är irriterande. En 12,5 liters tank finns som tillbehör och den blev standard från 1997 och framåt. Sportster kanske ser sportig ut, men vi bör hålla i minnet att det egentligen är en glidare. Bromsarna är klena och bakstötdämparna saknar det mesta av dämpningen. Har exemplaret tillbehörsdämpare är det bara ett plus.
Vibrationerna, uthärdliga men befintliga, motorn rör sig en hel del och det kan orsaka problem med läckande cylinderfotspackningar, som det dock finns en nyare och bättre typ av. 883 har dock mindre problem med det här än den större Sportster 1200. En lätt roterande startmotor är ett krav. Annars kan ett gammalt batteri eller mer seriösa elfel ligga bakom. Kontrollera också att ett originalbatteri är monterat, eftersom det är det enda som klarar vibrationerna. Andra varianter kan leda till elfel. Kontrollera kring bakre blinkersinfästningen, där det lätt uppstår sprickor i bakskärmen på grund av vibrationer. De fyrväxlade lådorna kan vara klonkiga och det är lätt att hoppa över en växel i brådskan. Tillsammans med övriga modeller fick även Sportster 1998 ny oljepump och dessutom nytt tändsystem. Ett år senare ökades effekten från 49 till 53 hästkrafter, främst genom nya insugningskanaler. Kult, inte bara till namnet.