Harley-Davidson Sportster firar 60 år

Sporster togs fram av Harley för att möta den brittiska konkurrensen och blev snabbt ett populärt alternativ. Harley firar nu alltså modellens 60 års jubileum och har sammanställt några historiska höjdpunkter som går att ta del av nedan. 

Följ med på en tidsresa med Sportster:

60-tal – den legendariska XR750 ser dagens ljus

På 60-talet följde Sportster tiden och i slutet av årtiondet hade XLH försiktigt customiserats. Men 1970 kom den legendariska XR750. Den här motorcykeln var brutalt vacker och byggd för att erövra grus eller asfalt; 1969 kom en regeländring som tillät 750cc OHV motorer att tävla i USA och H-D behövde en konkurrenskraftig cykel. XR750 blev svaret, och den fortsatte att bevisa att den var den ultimata vinnande maskinen.

 

70-, 80-, 90- och 00-talen

XL 1972 använde en 1000cc-version den välkända ”Iron Head” -motorn. 1976 hade växeln flyttats till vänster och bakbromsen till höger. År 1977 uppfyllde XLCR (Café Racer) förväntningarna, och med sin XR750-inspirerade bakfjädring, ny ram, trippelskivbromsar, gjutna aluminiumfälgar och bakre fotpinnar var detta den sportigaste Sportster som tillverkats hittills.

1983 innebar ytterligare prestanda med tillkomsten av XR1000, och 1986 skickades Iron Head Sportster-motorn in i historieböckerna tack vare introduktionen av Evolution Sportster-motorn. 1987 introducerades XLH883 Hugger, välkomnad av mc-förare och även den växande skaran av kvinnliga mc-förare.

År 2000 kom XL1200S Sportster Sport och 2004 fick alla Sportsters en ny ramdesign och gummiupphängda motorer. 2008 var det dags för något alldeles extra. Det var då som Harley-Davidson introducerade XR1200, en Sportster med 90bhp motor, USD gaffel och kraftfulla bromsar, lättvikts-svingarm i aluminium, moderna instrument och fotpinnar bak. Det här året kom även Nightster ut på scenen, med dess svarta framtoning och integrerade LED-ljus.

2010 började rötterna för den moderna Sportster utvecklas med XL883N Iron, basmodellen, följt av den slimmade XL1200X Forty-Eight – utrustad med en peanut-tank. Forty-Eight är baserad på 1948 års Model-5-design, där den också fick sitt namn ifrån.

2012 tog XL1000V Seventy-Two, den autentiska chopper-attityden till Sportster-sortimentet en gång till, tillsammans med den mer avslappnade, custom-stilen på XL1200C. Alla fyra motorcyklar påminde om Sportsters i slutet av 50-talet och 60-talet, och de i sin tur hade tagit sin styling-inspiration från ännu tidigare i förra seklet. Vilket för Harley-Davidson – en mc-tillverkare med en historia som går tillbaka till 1903 – är precis som det ska vara.

Iron 883 och Forty-Eight ändrades kraftigt med uppgraderad upphängning och ABS-bromsar 2016, och parar den autentiska old shool-stilen med modernt chassi. 2017 års XL1200CX Roadster adderar en helt ny prestationsdimension med sin 43 mm USD gafflar, premiumdämpare och kraftiga frambromsar och firar 60 år av spänning.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: