Harley-Davidson FXCW Rocker

Antisparkle heter det och betyder matt finish, men C-modellen av nya Rocker har lite mer glitter. Tillbakadragna kan man nämligen knappast kalla de två nya, cleana modellerna med tillnamnet Rocker. Den första knocken kommer från det fetaste däck som monterats på en standardmaskin från Milwaukee, ett 240/40-17. Modell Rocker har enbart solosadel, medan C har en passagerarsadel som i viloläge befinner sig under förarsadeln.

Basen är den fast monterade Twin Cam 96B-motor som kom till 2006. Kraften från den kommer över en sexväxlad transmission med ganska hög slutväxling. Modern avgasrening gör att Euro 3 klaras med bred marginal. Den här motorn används nu för alla modeller i programmet förutom V-Rod och Sportster.

Den kraftiga Showa-gaffeln håller ett elegant femekrat hjul som hänger i ett försprång av hela 157 mm. Den långa hjulbasen understryker den lägsta sadelhöjden på marknaden just nu, bara 622 mm över marken. Här sitter man verkligen i motorcykeln. Rocker C är aningen högre på grund av extrasadeln, som det tar tio sekunder att fälla upp.

Trots C-modellens krom är det den vanliga Rocker som verkar mest elegant, mest smakfull. Designelementen kommer bättre till sin rätt, som till exempel oljetanken med sina kylflänsar eller tändspolen som är utformad som en handgranat, eller kablarna som löper inuti styret. Lacken med sin matta metallic är inte bara snygg utan verkar gedigen på något mekaniskt vis. Rocker C har mer polerad aluminium och kostar 20 000 kronor ytterligare.

 

Den enkla fjädringen under motorn arbetar förvånansvärt bra, hjälpt av en mjukt stoppad sadel, men kurvor är inget man längtar efter, eftersom nerläggningsvinkeln stannar vid 29,5 grader innan transmissionskåpan tar i på vänster sida. Drivrullen fick nämligen flyttas ut för det breda bakdäckets skull.

Breda bakdäck brukar betyda arbete för föraren med att ändra kurs, men Rocker uppträder mycket civiliserat. Bromsarna fungerar också okej, den lilla skivan fram har stöd av ett fyrkolvsok och stålomspunna slangar.

 

Plus:
Läcker lösning av passagerarsadeln! Snygg dragning av kablar och fina detaljer. Känns custom!

Minus:
Det breda bakdäcket skjuter framdäcket sidledes genom kurvorna. Byggd mer för show än för funktion.

Publicerad i Bike nummer 10 2007.
Text: Alan Cathcart
Foto: Buenos Dias