Harley-Davidson Fat Boy Special

Harley-Davidsons FLSTB Fat Boy är inte bara företagets bäst säljande Big Twin som fyller 20 år 2010, det är en rullande designikon.

Dess attraktionsförmåga har breddats till 2010 för att locka yngre köpare, som motaktion till de fallande försäljningssiffrorna.

Originalets skinande krom och polerade aluminium har på Fat Boy Special bytts ut mot en mix av svart lack och satinkrom. »Fat, dark and strong«, beskriver Harley själva dess odör. Styret är inte lika brett och kablar har dragits i dess inre för ett renare utseende. En ny sadel gör att du numera sitter mer i än på motorcykeln. 

 

Den amerikanska versionen har extra sänkt fjädring med en sadelhöjd på låga 616 millimeter, den europeiska versionen har höjts till 680 för att bättre passa vår aktiva körstil och i vissa fall sämre vägar.

Direktmonterad i ramen sitter en Twin Cam 96B, där bokstaven på slutet står för det nya balanseringssystemet, en trevlig tillkomst som effektivt minskar vibrationer. Samspelet mellan motor och ram är säkerligen en av ingridienserna till att Fat Boy Special har så förvånandsvärt bra köregenskaper. Trots två ventiler per cylinder och luftkylning bjuder motorn på bra vridmoment, en modern känsla – och framför allt, den låter fantastiskt.

Körställningen är resonabel med fotplattorna inte allt för långt fram, styret inte allt för högt och med en mycket komfortabel sadel.

Fram sitter en maffig »bullet hole«-fälg och ett stadigt 140/75-däck med elakt mönster. Bakdäcket håller sportdäcksdimensionen 200/55-17.

Trots de vilda måtten och en kort fjädringsväg bak är körupplevelsen bra. Tyvärr är inte allt strödda rosenblad i satin. Den enkelmonterade skivan fram, med fyrkolvsok från Nissin och stålomspunna bromsslangar, klarar inte att bromsa in 332 körklara kilon på ett tillfredställande sätt. Jag trodde dagarna med dåliga bromsar på Harleys var till ända? Fotplattorna reducerar även markfrigången.

Fast sammantaget är standarden bra för klassen och Fat Boy Special behåller modellens modiga attityd, här i en fräsch tolkning.

 

Plus
Komfortabel och lättmanövererad med neutral styrning. Grym attityd.

Minus
Alldeles för svag bromsverkan fram. Dålig markfrigång. Grunden är 20 år gammal.

Publicerad i Bike nummer 10 2009.
Text: Alan Cathcart
Bild: James Wright/Double Red