Här är nya Ducati SuperSport

Ducatis mer avslappnade sportmotorcykel är nu officiellt presenterad som en av tillverkarens nya modeller för 2017.

Motorns inre är nästan identisk med det hos nya Hypermotard 939. Ändringar av insug och avgassystem har dock lett till att ge motorn bättre ork tidigare i varvtalsregistret. Maximal effekten på 113 hästkrafter hittas vid 9000 varv hos SuperSport och högsta vridmomentet 96,7 newtinmeter nås vid 6500 varv.
 
Allt detta levereras
tillsammans med samma utförliga elektronikpaket som hos nya Hypermotard 939. Det innebär bland annat flera körlägen och flerläges ABS samt traction control. SuperSport blir även den första Ducatin sedan Panigale att få dubbelverkande quickshifter.
 
SuperSport har bra markfrigång och kan lutas upp till 48 grader. Både fackverksramen som utnyttjar motorn som bärande element och svingen är unika för SuperSport, detsamma gäller även hjulen.
 
Hjulbasen hos Ducatis nya sporttourer är 1478 millimeter och motorcykeln väger in på 210 kilo.
 
S-versionen har stötdämpare och gaffel från Öhlings vilket erbjuder full justeringsmöjlighet. Men även basversionens Marzocchi-gaffel är fullt justerbar men bak kan bara förspänning och retur ställas på Sachs-dämparen.
 
Vindrutan kan ställas
i två lägen och är 50 millimeter hög i sitt högsta läge. Körställningen är en blandning av sport och komfort och den som vill kan utrusta hojen med värmehandtag som originaltillbehör.
 
Sadelhöjden är 810 millimeter men kan höjas eller sänkas 20 millimeter genom tillval.