Guide för återfallsknutten

 

Kör du bil? Vad sägs om att få gå upp en halvtimme senare varje morgon? Spara in en halv liter bensin per mil? Och slippa strulet med att hitta parkeringsplats? Det finns många bra argument för att köra motorcykel, men det finns alltid ett som hamnar överst, det är roligt!

Visst kan du få offra din kaffetermos, morgonradio och bli av med ett par passagerarplatser, men i sanningens namn, hur ofta åker du ensam i bilen med din väska eller matlåda som enda sällskap? En snabb titt i en medelsvensk kö säger att sannolikheten är stor.

Skaffa ny utrustning
Ett ständigt återkommande samtalsämne när det handlar om motorcyklar är säkerhet  – och det med all rätt. Du är inte lika skyddad som i en bil, vilket gör det extra viktigt att använda bra säkerhetsutrustning och vara extra vaksam. En motorcykel är ett litet fordon och syns inte lika bra som en bil. Som mc-förare måste du vara extra observant på att dina medtrafikanter sett dig. Ett bra sätt att göra sig synligare är att bära en varselväst eller köpa färgglada skyddskläder.

Utvecklingen av säkerhetsutrustning pågår ständigt och mycket har hänt genom åren, är du på gång att börja köra igen och har gammal utrustning liggande kan det vara klokt att låta den vara och köpa nytt. Exempelvis hjälmar är färskvara och kan bli dåliga redan efter tre, fyra år beroende på material.

En av de största och viktigaste säkerhetsinnovationerna som snart kommer är skyddsställ med airbag. Dessa är än så länge endast avsedda för bruk på racerbanor, men den italienska tillverkaren Dainese utlovar en version för gatbruk redan till nästa år.

Satsa på låsningsfria bromsar
Även om motorcykelbranschen på många sätt ligger långt efter de största biltillverkarna när det gäller teknikutveckling och säkerhetsinnovationer, börjar säkerhetshjälpmedel som ABS och antisladdsystem bli allt vanligare bland tvåhjulingar. Vissa svenska motorcykelimportörer har också valt att inte importera motorcyklar utan ABS.

Att inte välja låsningsfria bromsar om så erbjuds innebär idag ett sämre andrahandsvärde så fort din nya motorcykel lämnat saluhallen.

Generellt är motorcyklister positivt inställda till säkerhetsförbättringar och i en undersökning som Sveriges största motorcykelorganisation, Sveriges Motorcyklister, utförde tillsammans med NTF, svarade 80 procent att nästa motorcykel de skulle köpa skulle vara utrustad med ABS.

Välj rätt typ
Vad du ska välja för motorcykel beror mycket på vad du ska använda den till. Det finns sex huvudvarianter:

Nakna motorcyklar, även kallade streetfighters, finns som rena nybörjarmodeller till vad som kan liknas med sporthojar. Här sitter du upprätt, vilket många föredrar, och har bra överblick. Nackdelen är bristande vindskydd.

Touringmotorcyklar finns i olika storlekar och som mer eller mindre sportiga alternativ. De passar bäst för långa landsvägsresor. För stadskörning gör du klokt i att köpa en lättare variant.

Customhojar, eller glidare, är byggda för att framföras i lugnare takt. Hög vikt och utsträckta körställningar kan göra dem svårkörda, men försäkringskostnaden är överlag väldigt låg.

Allroadmodeller klarar lättare off-roadkörning. De fungerar bra till äventyrs-touring och är likaså ett populärt pendlarval. Försäkringspremierna är oftast humana.

Sportmotorcyklar har fantastiska prestanda, men ofta bristande komfort och är framför allt mycket dyra att försäkra.

Skotrar anses ofta inte vara motorcyklar, men det är just vad de är och de kräver motorcykelkörkort. Automatisk växellåda (variomat) gör att du slipper växla och den smala formen gör dem perfekta för stadskörning. 

Ta körlektioner
Vilken motorcykeltyp du väljer är högst personligt och inte alltid det mest logiska beslutet, men det är viktigt att du känner dig bekväm med själva körningen. I dagens körutbildning ingår numera två extra risk-utbildningar, den första en teoretisk och den andra en praktisk med körövningar, för att ytterligare förbereda blivande motorcyklister.

Har du fått ditt motorcykelkörkort ”på köpet” rekommenderar vi starkt att du tar körlektioner innan du ger dig ut i trafiken. Att köra en tung motorcykel skiljer sig mycket från att framföra exempelvis en moped, du måste kunna hantera den i högre fart och framför allt bromsa rätt.

Text: Oscar Algott