Goldwing återkallas på grund av airbag

Flera biltillverkare har drabbats hårt av brister i krockkuddar från underleverantören Takata. En av de värst drabbade är Honda och nu har problemen spridit sig till motorcykelsidan.
 
Det är den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten National Highway Traffic Safety Administration som fått till stånd en återkallelse på 2 701 exemplar av Honda Goldwing.
 
De berörda hojarna
 är tillverkade mellan 2006–2010 med krockkuddar som extrautrustning. På bilsidan har problemen inneburit att krockkuddarna exploderar för häftigt och i vissa modeller har detta orsakat splitter som lett till skador och dödsfall.
 
Hittills har inga olyckor skett på motorcykel men då uppblåsningsmekanismen är snarlik väljer Honda att även återkalla utvalda tvåhjulingar med Takata-systemet. Honda Mc Svenska AB säger till Bike att de känner till problemet och att tillverkaren just nu utreder om en kampanj för att även åtgärda europeiska hojar bör sättas i verket.
 
Honda började forska på krockkuddar för motorcyklar redan 1990 men det dröjde till 2006 innan den första produktionshojen från tillverkaren utrustades med airbag.