Garage: Andreas BME R90/E Scrambler

Som ofta när det gäller projekthojar accelererade arbetet med min bolt on BMW R90/E-scrambler kraftigt under sista veckorna. Jag hade en deadline att möta för att få ut den på vägen till reportaget med BMW:ns yngre syskon R nineT Scrambler i Bike #7.17 – och jag höll den. Men i ärlighetens namn tog jag några genvägar för att hinna. Motorcykeln sakande ­blinkers, ordentlig registreringsskyltshållare och skyltbelysning. Den tillfälliga skylt­hållaren av aluminiumplåt förvandlandes exempelvis till ett sotigt och tillknycklat ­metallknippe efter jungfruturen.

Men nu har jag inga ursäkter kvar. Alla prylar ligger i garaget i sina små prydliga kartonger från caféracer-specialisten NCCR. Fyra snygga och rejäla blinkers i polerad aluminium och belysning till regplåten. Är du själv sugen på dessa blinkers är det värt att notera att de säljs styckvis. De främre har jag redan fått på plats efter att två metallbleck böjts till och monterats med styrkronans ­befintliga insexbultar. De ska nu bara anslutas till min Motogadget m-Unit under tanken. Baktill ska de hängas upp i bultarna till bakdämparna för att göra så lite åverkan på bakramen som möjligt. Mitt största bekymmer just nu är att få till en stilig montering av ­registreringsskylten. 

Den tillfälliga lösningen som jag ­skrotade under premiärturen var en ­vinklad aluminium­plåt som fästets i nedre stötdämpar­fästet på vänstersidan. Planen är nu att upprepa proceduren fast med stabilare rostfri plåt. Jag är den första att medge att det inte är den mest sinnrika lösningen men det får duga tills jag kommer på något smartare. Har du några tips på bättre lösningar, mejla dem gärna till andreas@bike.se