Fyrhjulingar skadar barn

Fyrhjulingar har blivit alltmer populära. År 2012 såldes för första gången fler fyrhjulingar än motorcyklar i Sverige. Nu visar olycksstatistiken att åldersgruppen 0 – 14 år skadas betydligt oftare än andra åldersgrupper i olyckor med fyrhjulingar. Under perioden 2007-2010 hade akutmottagningarna 2 800 fall av skadade barn till följd av körning med fyrhjulingar. Av dödsfallen som inträffade under perioden 2001 – 2012 var 14 procent i åldrarna 11-17 år.

Från att ursprungligen vara ett arbetsfordon har fyrhjulingen blivit ett nöjesfordon för barn och ungdomar. I jultidningsreklam och annonser riktar återförsäljarna in sig på den gruppen. Föräldrar uppmanas ge en fyrhjuling, som kan gå i 45 km/h, som present till sitt lågstadiebarn.

– Jag tycker att det är grovt oansvarigt att marknadsföra dessa fordon mot barn. Många av de fyrhjulingar som finns i reklamen motsvarar lätta motorcyklar, som man måste vara 16 år och ha ett särskilt körkort för att få framföra. En motorcykel är ingen leksak, säger Fredrik Kling, motorexpert på försäkringsbolaget If.

Utöver dessa fyrhjulingar finns det lekfordon. De kan eller får inte köras fortare än 6 km/tim (ungefär gånghastighet). Den måste ha elmotor och vara avsedd för barn upp till 14 år. Det finns idag flera produkter som felaktigt uppfattas som lekfordon, exempelvis minimoto, barnsnöskoter eller barnfyrhjuling. Lekfordon får endast köras inom inhägnat område. Trots det sker de flesta fyrhjulingsolyckor med barn på allmän väg.

– Vi måste få stopp på den här olycksutvecklingen. Föräldrar måste bli medvetna om farorna med fyrhjulingar och tänka till innan de låter sina barn fara iväg, säger Fredrik Kling.

Annons

Annons