Framgångar för Indian i Sultans of Sprint

Sedan Indian presenterad konceptet FTR1200 Custom på Eicma förra året har översköljts med kommentarer om den busiga modellen.

Med den pigga 1200-kubiksmotorn från Scout-modellen i en smidig stålram skulle det kunna bli en mist sagt kul produktionsmodell.

Det positiva mottagandet ledde till att den amerikanska tillverkaren lät hojen göra ytterligare ett framträdande i Europa. Den här gången skulle den bekänna färg i Sulans of Sprint-serien. Tävlingarna körs i Italien, Belgien, Tyskland och Frankrike och det har blivit till en uppgörelse mellan några av Europas vassaste hojbyggare.

Serien har en mängd klasser men den som passade Indian FTR1200 Custom bäst kallas Factory. Under helgens motorcykelträff The Reunion på Monza-banan i Italien var det dags för premiär och det hade inte kunnat gå bättre för Indian. Dåligt väder flyttade tävlingsdagen från lördag till söndag då en torr dragstrip väntade förarna.

Indian hade anlitat Lorenzo Nisi som förare, han arbetar till vardags med italienska importen av Indian-cyklar. Första racet mot Team Krautmotor och deras R nineT vanns relativt enkelt, därefter mötte de Team Workhorse Speedshops vassa Yamaha XSR700 som bjöd på större motstånd men övervanns.

I finalen mötte de Team VTR Customs och deras BMW R nineT som kördes av skickliga Amelie Mooseder, Indian tog vinsten med en hårsmån.

Resultat Factory Class:
1st FTR1200 Custom by Indian Motorcycle, Rider Lorenzo Nisi
2nd Spitfire (BMW R1200 R) by BMW Motorrad, Rider Amelie Mooseder
3rd BMW “Polizia Uno” by VTR Customs, Rider Dani Weidmann

Kommande tävlingar I Sultans of Sprint:
Race 1 at The Reunion, Monza, Italy, 19th to 20th May
Race 2 at Bikers Classic, Spa, Belgium, 30th June to 1st July
Race 3 at Glemseck, Germany, 30th August to 2nd September
Race 4 at Dandy Rider’s Festival, 22nd to 24th September

 

Annons

Annons